Hej!

Vi har ingen källare men en väldigt blöt tomt.
Vi ville göra en enkel markdränering en och en halv meter djup, 10 meter långt.

Pratade med firman som inte ville ge offert för ett så litet arbete men trodde det skulle gå på en dag och kosta runt 10-15 tusen allt som allt.

När de börjar gräva (i början av sommaren) så visar det sig vara MYCKET vatten, det rasar från sidorna och de får sätta dit skivor som skydd.
Chefen sa EFTERÅT att grävarna borde ha avbrutit arbetet när de såg vad som hände.

Hålet blev ju mycket bredare än vad som var tänkt.
De grävde sönder vårat fjärrvärmerör, så vi hade ett öppet hål hela sommaren, för
de från fjärrvärmen kunde inte stänga av hela områdets vatten hur som helst.

Det gick åt mycket mer singel än vad som var tänkt, och mycket mer tid förstås.
Vi la själva dit all fyllnadsmassa, eftersom vi anade att det skulle bli dyrt på slutet.

Nu sitter jag här med en faktura på 27.638:-

Företaget säger att de tycker de varit snälla!?!
De har dragit av 13.000 säger de pga de fel de gjort, annars hade vi fått en faktura på 40.000.

Vad säger ni?
Snälla kommentera detta inlägg!
Skulle ni betalat eller bestridit?
Är detta fackmannamässigt gjort?

Tack på förhand!
Mvh Existan
 
Man kan ju tycka att företaget borde informerat er när man upptäckte att det skulle bli betydligt mer komplicerat än vad de uppfattade initialt.

Samtidigt så hade ni väl knappast haft många andra alternativ än att slutföra det påbörjade, trots merkostnaden.
 
Vid konsumenttjänster, som det verkar vara fråga om i ditt fall, får en ungefärlig prisuppgift inte överskridas med mer än 15 % om inte något annat avtalats.

Undantag gäller om (något förenklat) näringsidkaren utför tilläggsarbete som anvisats av konsumenten eller om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som "är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades".

Det verkar som du har fått en ungefärlig prisuppgift i intervallet 10-15 000 kr. Enligt huvudregeln är ni alltså inte skyldiga att betala mer än 17 250 kr. Frågan är om det finns skäl att göra undantag från huvudregeln.
 
Tack för era svar!

GoForlt: Det vi kunde ha gjort var att vänta till i mitten av sommaren då det är torrare i marken. Men visst, det är inte så kul när man har små barn, och det är stora, djupa hål i marken en längre tid.

Cliff2: Vilket bra tips! Det låter ju faktiskt både rimligt och rätt.
Jag tänker isf ta upp det dirékt med han som äger firman innan jag går vidare sas.
 
Hmm, det gick inte så bra vid samtalet.
Han sa att det bara gällde vid offerter, och vi hade muntligt avtal, och om
jag ville bråka skulle han skicka ut den gamla fakturan på 40.000 :(

SÅ tråkigt när det blir så fult... jag var aldrig otrevlig eller så...
 
Saker under mark är alltid notoriskt svåra att förutse. Jag kan tycka att en kostnadshöjning från ca 15000 till 40000 kan vara befogad som en konsekvens av det som hände i förhållande till om alla förutsättningar varit ideala.

Att då mötas halva vägen på fördyringen är inte ovanligt och ganska rimligt. Det är ju svårt att få en fullständig uppfattning av vad som sagts och gjorts och hur parterna uppfattar affärsuppgörelsen.
 
Är inte säker, men det muntliga avtalet gäller som offert, dvs begränsningen borde ändå gälla.

I princip så är det upp till honom att bevisa vad ni avtalat om muntligen. Om du uppfattat att det skulle kosta max 5000 så är det det som gäller tills han kan bevisa motsatsen, om han skall få betalt.

Nu har han tydligen erkänt att de gjort fel, och dragit av 13 000 för det. Att hota med att debitera för fel som de erkänner sig ha gjort är ju inte så seriöst. Har du vittne eller annat bevis på att de erkänt fel för 13000 så är det bra.

Annars se till att göra en egen nogrann minnesanteckning om allt som sagts, sätt datum (både för när det sades och när du skrev ner det).

JAG personligen skulle nog i detta fall bita i det sura äpplet. Jag skulle se det som att jag uppenbarligen själv borde begripa att detta drar iväg, även om entrepenören borde varna, så skulle jag känna mig själv skyldig till att inte påtala (eller i värsta fall stoppa arbetet) och ifrågasätta kostnaden.

Det är en annan sak om extrakostnaden antingen är helt oväntad, eller beror på fel eller innefektivitet från firmans del, eller om jag varit väldigt tydlig om att X kronor är allt jag har råd med. Om det vore fråga om ett fastprisjobb så skulle jag nog också stå på mig, då har man redan i priset en riskpremie. Bara för att man formellt har rätt så är det inte självklart att man skall utnyttja det.
 
frjo7205: Tack för din synpunkt!

Eftersom detta inte är mitt expertområde så är jag intresserad av alla synpunkter och vinklar :)
Jag kanske betalar utan att gå vidare med det då....
Jag har ju ändå ett fritt val att inte anlita dem igen om jag inte vill, hehe, för det vill jag inte.
 
hempularen: Skönt att någon annan känner samma sak.
Väldigt oseriöst och otrevligt att börja hota så där.
Tack för dina kloka synpunkter!
Jag kommer att bita i det sura äpplet.
Faktum är att jag kunde stoppat grävningen, men med två barn på armen så valde jag att inte göra det.
Självklart ska jag se min skuld i detta också.

Men jag kommer inte att rekommendera denna firma till mina vänner! ;)
 
Existan säger i inledningen att firman "trodde det skulle gå på en dag och kosta runt 10-15 tusen". För mig känns det som om de lämnar den uppgiften i tron att inget oförutsett inträffar. Nu inträffar det "oförutsedda"...och vad är då egentligen alternativet? Att arbetarna avbryter arbetet, och lämnar Existan att ta hand om resterna, alternativt förhandlar om priset. Nu fortsatte de att arbeta, och det är väl det man kan säga är felet dom gjorde, även om det på ett sätt visar att dom ville göra jobbet klart. Existan, du kanske skall fråga sig vad du skulle ha gjort om dom hade stannat arbetet och meddelat hur det låg till...hade de omförhandlat priset så hade du säkert kanske hamnat på de där 40.000. Alternativet, att ta hand om jobbet själv kanske inte var så lockande? Sett ur det perspektivet så kan nog den faktura de presenterat vara ganska OK, även om det inte var vad ni hoppats på inledningsvis.
 
Existan skrev:
Hmm, det gick inte så bra vid samtalet.
Han sa att det bara gällde vid offerter, och vi hade muntligt avtal, och om
jag ville bråka skulle han skicka ut den gamla fakturan på 40.000 :(

SÅ tråkigt när det blir så fult... jag var aldrig otrevlig eller så...
Här är han ute och cyklar. Begränsningen som finns reglerad i 36 § konsumenttjänstlagen gäller både vid skriftliga och muntliga avtal och oavsett om det finns en skriftlig offert eller inte.

Det som är avgörande är om en ungefärlig prisuppgift lämnats. Om entreprenören förnekar det kan det dock bli svårt att bevisa att en prisuppgift lämnats om varken skriftlig offert eller skriftligt avtal finns.
 
Redigerat:
Det avgörande torde vara vilken omfattning av arbetet som avtalats och villka villkor för arbetets utförande och oförutsedda händelser som föreligger.

Att bara rakt av förutsätta att en glasklar funktionsentreprenad med all risk på entreprenören har avtalats är att vara väl kategorisk anser jag. I alla fall med de uppgifter som framgår i tråden.

Konsumenttjänstlagen säger inte att all risk vid oförutsedda händelser ska ligga på säljaren, eller?
 
En synnerligen intressant aspekt tycker jag:

Är du nöjd med resultatet? Är tomten torr?
 
frjo7205 skrev:
Det avgörande torde vara vilken omfattning av arbetet som avtalats och villka villkor för arbetets utförande och oförutsedda händelser som föreligger.

Att bara rakt av förutsätta att en glasklar funktionsentreprenad med all risk på entreprenören har avtalats är att vara väl kategorisk anser jag. I alla fall med de uppgifter som framgår i tråden.

Konsumenttjänstlagen säger inte att all risk vid oförutsedda händelser ska ligga på säljaren, eller?
Som jag skrev ovan finns vissa undantag från regeln om max 15 % avvikelse från ungefärlig prisuppift, t.ex. vid tilläggsarbeten anvisade av kunden. Regeln syftar till att skydda konsumenten. Det förutsätts att en professionell entreprenör kan sin sak och inte "höftar till" prisuppgifter.
 
akhagen: Tomten är torr!
Ett lyckades de med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.