håller på planera för nybygge. Vi har mest tittat på 1,5 planare men började fundera idag om vi inte ska bygga enplans istället då det är mer praktiskt. Men skiljer det sig mycket i pris mellan alternativen? 1,5 plans behöver bara hälften av markplatta och tak.Även Uppvärmningskostnaderna borde bli lägre? Hur funkar det igentligen, Synpunkter??
 
Mikael_L
Jag tror det blir dyrare, men inte så mycket som man först tror...

rayden skrev:
1,5 plans behöver bara hälften av markplatta och tak.
Nä, men kanske 66%. För du får väl sällan ut mer än halva byggytan till bostadsyta på övre plan.

Lägg sen till att ca 3 kvm/ plan går bort i trappen, 5% på 120 kvm.

Takets yta blir även större iom den högre lutningen som 1,5-planare kräver = dyrare...

Men personligen utgår jag ifrån att det blir lite billigare att bygga och värma upp en 1,5-planare eller ännu hellre riktig tvåplanare då.
 
Håller med om att en 1,5-planare blir något billigare än en 1-planare.

Däremot är jag inte säker på att en 2-planare är billigare än en 1,5-planare eftersom ett mellanbjälklag behövs (är en del av takstolen på 1,5-planare).
 
Mikael_L
Halva bjälklaget "får" man på takstolarna, ja. Takstolarna brukar ju ligga på cc120.
Så merkostnaden är väl ca 12st*8m*60 kr/m = 6000 :- räknat i lösvirkespris. Dvs peanuts i sammanhanget, vi pratar ju om ca 50kvm extra yta. Så den extra väggytan, golvbeläggning, innertak osv kommer att slå betydligt hårdare i kalkylen än bjälklaget. Fler fönster tror jag blir den enskillt största merposten.

Med kataloghus är det dock inte alltid prisskillnad motsvarar den reella materialkostnaden.

Tidigare nämnde jag att trappen tar några kvm, men sen kostar den också en massa sköna tusenlappar som annars kan läggas till större yta i enplanshus.

Jag skulle vilja säga att egentligen blir prisskillnaden såpass liten att först och främst bör man väl bygga det som passar tomten, omgivningen, bygglovet och inte minst den egna smaken.
Sen, om det fortfarande inte spelar ngn roll (alt en väldigt pressad ekonomi) kan man väl diskutera 1, 1.5 eller 2-plan.

Det är vad jag tror...
edit:
Jag ökade priset lite, till 60 kr/m, då jag inte först tänkte på att det borde vara K24 i bjälklaget.
 
Har räknat på det där en gång, och det blev skillnader på mindre än 5% av totala priset nästan hur man än räknade och kalkylerade.

1,5plan och 2-plan vinner på att plattan blir mindre, men förlorar på trappen, golvbjälklag till övervåningen, mer fasad, mer skorsten och mer vatten och avlopp.
 
Mikael_L
Ja sen är det frågan om vi ska diskutera prissklilnaden i procent eller kr ....

För själva husstommen med vägg och golvmaterial och yttre täckning kanske vi pratar om 400-500' i runda slängar.
Om man då kan spara 100', så är det ju 100', men även 20%
Lägg då till i huspriset ett lyxigt kök, 250', badrum 100', finaste italienska klinker fina tak och väggamterial överallt 300' osv.
Då blir det till slut knappt 5% besparing ändå ... ;)
 
Man kanske ska fundera på hur mycket tomt man förlorar på att bygga enplan. Låt oss säga att ett enplan är 50 m2
större än 1 1/2 plan. På vissa attraktiva platser är m2 priset 1000-2000 m2 vilket ger en "kostnad" på 50-100 '
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.