Då kommunen nekat oss att ha husets standardvinkel på takstolarna(35 grader), så var vi tvugna att rita om de till 22 graders takvinkel.
Väggen på huset höjdes då med max 1 m, vilket ger en minimal merkostnad för gips och några meter extra regelvirke. Men det gäller bara varannan regel då de andra "ingår" i själva takstolarna.

Att räkna ut belastning mm är ju inget krux med dagen dataprogram.
Vilken snözon mm är ju bara att knappra in.
Min kära hälft som gått byggteknisk linje skulle kunna räkna ut det själv med lite "uppfriskning ;)

Vår leveratör vill ha 93.000:- plus moms för de nya takstolarna utöver standardtakstolarnas kostnad :surprised:

Jag ringde takstolsfabriken fick reda på att våra NYA takstolar kostat lite mindre än 30.000:-.(först vägrade han upplysa mig men då han hörde "vår" summa mjuknade han direkt)
Så övriga kostnader är alltså konsulterna med sina dataprogram???, eller så lägger vår kontakt på några hundra procent i "arvode"

Frakt ingår redan i standard utförande, så det tillkommer inte.

Grannen som också byggt lösvirke reagerade starkt när han hörde summan...

Betala och vara glad??
Eller kontakta ARN?
 
Prova att ringa leverantören och tala om att ni vet vad de betalde. Det borde kunna bli ett intresant samtal
 
Pratade med leverantören idag, men nämnde endast att vi tagit offerter, då jag lovat personen på takstolsfirman att inte nämna honom då han inte vill/får lämna ut pris till sina kunder.(rädd att förlora en kund?)

Han (leverantören) blev upprörd och sa att han inte ville diskutera detta med mig.
Jag sa att jag vill se kopior på alla hans handlingar(fakturor) annars kontaktar jag ARN.
Fick inget klokt svar, bara att jag fått ett pris från honom på vad det kostar.
 
Vem är leverantören om man får fråga?
 
Snailman
i andra trådar här står att takstolsfabriken tar ungefär 100kr/m så en 10meters takstol kostar ungefär 1000kr, takstolsfabriken gör väl beräkningararna gratis, är väl bara att fylla i måtten på deras site, eller skicka husritning.

(Det man läser i många trådar här, gör att man stärks i beslutet att försöka göra 'allt' själv...)

Hoppas det ordnar sig...
 
Severus

Vi betalade 50.000kr för alla våra takstolar till huset. Nu minns jag inte hur många det var, men en hel bunt i olika stl och mått.. dock inga för ryggåstak vet att dom e lite dyrare. ;) 93.000kr + moms låter i mina ögon som fantasipriser.. Det e så förb**at tråkigt att man ska måsta vara som en byggpolis igenom hela sitt bygge..

 
Jag köpte typ standard takstolar för plåttak med 22 graders vinkel o spännvidd på 8meter (mellan väggarna)

Detta med frakt o allt fick jag betala 11475 kronor för,det var för 9 st avlastat o klart hemma.
 
vedeldaren skrev:
Vem är leverantören om man får fråga?
Salstershus.

www.ka-byggteknik.se

Omedgörlig man som håller i alla trådarna...
 
Snailman skrev:
i andra trådar här står att takstolsfabriken tar ungefär 100kr/m så en 10meters takstol kostar ungefär 1000kr,    takstolsfabriken gör väl beräkningararna gratis, är väl bara att fylla i måtten på deras site, eller skicka husritning.

(Det man läser i många trådar här, gör att man stärks i beslutet att försöka göra 'allt' själv...)

Hoppas det ordnar sig...
Hoppas det jag med...
Takstolsfabriken ritade upp och så veckan innan tillverkning.
Finns ju program för sånt.
Dessutom fick vi ritningarna och där ser man vilka beräkningar som gjorts i dataprogrammet.
Inte värt 93.000:- plus moms extra, även då det blev ca 1 m föhöjt väggliv.
 
Ett sätt att ta reda på exakt hur mycket dina takstolar borde ha kostat är ju att du ber någon annan skicka en offertförfrågan till Takstolsfabriken med exakt samma mått, dimensioner och antal.

Din tråkiga erfarenhet och andra liknande historier stärker ytterligare min idé att bygga själv. Många mellanhänder = höga priser.
 
Istället för ARN kanske du skulle kolla med moderatorerna hur många medlemmar och hur många träffar per dag detta forum har och sedan maila länken till VD för företaget. Jag får en känsla av att väldigt mkt människor som bygger/skall bygga tittar här ganska regelbundet. plus att inläggen hamnar väldigt högt på Google när man söker där. Det borde sätta mer eld i brallorna på dem. Jävla Ocker säger jag >:(
 
Fein skrev:
Istället för ARN kanske du skulle kolla med moderatorerna hur många medlemmar och hur många träffar per dag detta forum har och sedan maila länken till VD för företaget. Jag får en känsla av att väldigt mkt människor som bygger/skall bygga tittar här ganska regelbundet. plus att inläggen hamnar väldigt högt på Google när man söker där. Det borde sätta mer eld i brallorna på dem. Jävla Ocker säger jag >:(
Ocker..absolut.
Det trista är att det är ett enmansföretag med inhyrda konsulter.
Börjar nästan tvivla på att det finns konsulter då vi inte får ta del av fakturor trots konsumettjänstlagen.
Han kanske vet att dte han gör inte är ok, och då vägrar han lämna ut sina uppgifter >:(

Vi skulle aldrig valt Salstershus om vi visste vad vi vet idag.
 
ja det var otroligt saftigt pris för så enkla stolar. (jobbar med att pressa takstolar)
det där kan du ju inte acceptera.
 
Vad heter din husleverantör som försöker skinna dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.