Hej
Jag letar efter ett mindre hus och har tittat på huset Aspen från Hjältevad. Perfekt storlek och trevligt i största allmänhet. Jag pratade med en säljare i Skåne i går och fick priset ca 1 140 000 kronor för 78,6 inredda kvadratmeter. Priset var exklusive grund. Per kvadratmeter: ÖVER 14 500 kronor! Jo, jag vet att det ingår takkupa och att man kan ändra i planlösningen och inbyggnadsugn och gud vet allt. Men ändå!

Hjältevad kan, tycker jag, jämföras med Smålandsvillans standard om man gör en del tillval. Anta att Mariannelund kostar ca 850 000 och lägg till takkupa mm för totalt ca 970 000 (exklusive grund). Då har man ett kvadratmeterpris på ungefär 10 700 kronor.

Slutsatsen blir att möjlighet att ändra i planlösning och att göra ett nästan oändligt antal tillval kostar 4000 kronor per kvadratmeter.

Små hus är lika med dyra hus. Synd, tycker jag.
 
Kan inte annat än hålla med.
Har också tittat på ett Aspen som skulle passa oss jättebra och blev oerhört besviken när jag fick kalkylen från Hjältevadshus.

/SKS
 
Kan också hålla med, men det är nog så att det inte är så mycket billigare att tillverka ett Aspen än t ex ett Björken! Det är ju inte så mycket mindre material så att det skulle vara 6 siffrigt billigare än t ex Björken. Vi ger 1.192.000:- för 96,8 inredda kvadratmeter = 12314:- per kvm!!!
 
Vi bygger, precis som Dennis Lund, ett Björken där vi även låter H-vad inreda öv (= totalt 169 kvm boyta). För det betalar vi exkl tomt, grund och tillval 1.466 250 = 8676 kr per kvm!!!!
Att vi sen lägger till tillval för 240 555:- är ju valfritt, men trots det landar vi på ett kvm-pris om
10 099:-, dvs lägre än i Mariannelund-exemplet.

/Mia

P.S. Tilläggas bör att vi bokade huset innan prisregleringen i våras, så priset har stigit ngt sedan dess D.S.
 
För Er som uppmärksammat att jag hade andra siffror i min lilla "kalkyl" nyss, så ja, jag hade tabbat mig:)

Glömde lägga till kostnaden för den inredda övervåningen först. Det ska dock vara tillrättat och korrekt nu.

Sorry!

/Mia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.