Har precis fått en offert på pannbyte, men tycker att det är dyrt. Pannan jag skall byta till är en Ariterm Biomatic 20. Panna kostar 39000:- men totalofferten är på 74000:- varav installation 16000:- och elinstallation 3000:- Räknar man på ett timpris på 400:- så skulle det gå åt 40 timmar till installationen och 7,5 timmar för elinstallation. Tycker att det låter väldigt mycket. Övirga delar har jag också en känsal av att de är saltade, men har svårt att bedöma vad som är rimligt:

Anslutningsstos mellan panna och skorsten 2000:-
Dragbegränsare 1600:-
Motorshunt 3000:-
Montering av uttag samt motorshunt 1000:-
Expantionskärl, cirkpump, blandningsventil, rör och delar för en komplett installation 8500:-


Är det någon som nyligen bytt panna eller har en färsk offert som kan tala om vad ni gett för installation?
 
_ap_
Då jag själv driver företag kan jag bara säga, dom måste tjäna pengar så enkelt är det, vill man inte betala får man göra det själv.
Om det är 74000:- inkl moms tycker jag det är ett rimligt pris, visst är det dyrare än om du skulle söka billiga grejer själv men det blir gjort och förhoppningsvis även
med garantier.
Sen går det ju att säga åt dom att offerten är för dyr och förhoppningsvis få rabatt.
Annars är det bara gilla läget.
 
Satte in en Baxi solo innova 50 kw med 3600 liter ack, fick betala 123 papp för det. Visst, skulle man börja räkna på materialkostnad till denna installation skulle man säkert komma billigare undan men sen är det mycket värt att ha en som skruvar ihop allt till en komplett & väl fungerande anläggning. Jag är mycket nöjd & tycker det är värt varenda krona.
 
haka inte upp dig på inst. kostnaden. många företag tar dels lite mera för arbetet än mattrialet. sedan är det säkert med en del matrial i arbets kostnaden. tex lite kabel, klammrar etc som man inte kanske räknat på i detalj. jag satte in min panna själv förra året gick fin fint. MEN INTE ATT REKOMENDERA OM MAN INTE VET ELLER HAR TEX NÅGON KOPIS SOM VET OCH KAN HJÄLPA TILL.
 
Jag fick en offert med 20000:- i arbetskostnad. Men det är väl inte särskilt dyrt? Dessutom så finns ju ROT avdraget eller? 40h är inte mycket tid heller för den delen. Räcker ju att nåt enstaka litet problem uppstår så går nån timme fort.
 
Jag bytte ut mitt system förra året och det gick på 70 000 i bara material (gjorde jobbet själv) 27' för pannan, 12' för ack och 22' för "resten".
Brosan installerde en liknadnde anläggning (lika dan panna) med hjälp av en firma och fick betala 95'
 
Runt 200 000:- fick ja betala för en 3år sen när vi installerade panna,acktank,kulvert golv värme slingor,en del nya radiatorer,vattenrör o nytt avlopp.Tror rörisen gick här o skrota 7 arbets dagar.Man ska komma ihåg en sak innan man gnäller på total kostnaden,nästan 50% går till moms,skatt,arbetsgivaravgift.ROT avdraget skulle "göra" sig bättre om det gällde på materialet istället....:)
 
39000:- för en Biomatic 20+ är kanonpris så med billigt material o dyr arbetskostnad är bara bra med tanke på rot :)

Men det finns ju lite man kan undra över ang offerten, T.ex så ingår ju rökröret (anslutningsstosen) mellan panna/skorsten då man köper pannan (ligger i asklådan)
4000:- för komplett shuntstyrning installerat o klart om det är ariterms är inte heller farligt..
Totalpriset går inte att klaga på som sagt o om det är mycket lagt på arbete så ska du bara va glad, Sitter det en oljepanna på plats nu o det bara är pannbyte så ska dom hinna det på en dag..
 
Det är en Biomatic 20, inte en 20+. Har en kombipanna som tjänat ut, i den sitter en fräsh pelletsbrännare som jag tänkte sätta i nya pannan.

Firman känns inte helt seriös, offerten som är giltig i 30 dagar var tio dagar gammal redan när jag fick den. Även en del andra varningsklockor. Väntar på offert från fler aktörer, men det verkar som om rörsarna har det lite för bra, man får tjata för att få en offert.

Visst är det bra med hög arbetskostnad och lågt material med tanke på ROT, men kan det inte blir strul med skatteverket om arbetskostaden är för väl tilltagen? Arbetstid på 40 timmar på ett jobb som tar 8-16 timmar kan genomskådas av skatteverket.
 
petzon skrev:
Visst är det bra med hög arbetskostnad och lågt material med tanke på ROT, men kan det inte blir strul med skatteverket om arbetskostaden är för väl tilltagen? Arbetstid på 40 timmar på ett jobb som tar 8-16 timmar kan genomskådas av skatteverket.
Hallå där !

Det tar inte 8-16 timmar att byta en panna.
Dubbla detta, det tar snarare 16-30 snarare mantimmar.
Allt beroende på hur man kommit upp med gamla och ner med nya pannan. Ibland måste man plocka isär pannorna för att lösa inbärning / utbärning.
Omdragning av rör, anpassning av murstock och rökrör, luftning radiatorer, plocka bort gamla expansionskärlet och röret, allt sånt tar tid.

Om du fått en offert på 16000 för arbetet så blir det med 400 kr/h + moms = 32 timmar.
Eftersom det är fast pris offererat så lägger man alltid på extra tid för eventuellt strul, ibland tjänar kunden på det men oftast inte.
Om du vill hålla nere kostnaden kan du godta offerten på materialet men ta jobbet på löpande räkning.
Vi installerade en Biomatic 20+ i fredags hos en kund, det tog 24 mantimmar för två man , vi började 07.00 och var klara 19.00.
Vi tog en bra under 39000 för pannan senast vi sålde en Biomatic utan brännare.

Mvh
 
Redigerat:
De va ena usla rörkrökare som behöver den tiden för pannbyte, Då jag byte oljepannan mot vedpanna med acktank laddomat mm (totalt 27 meter rör) så höll killen på 13 tim med lite baxhjälp av oss (in med de nya o ut med gammla)
Han sa om det bara varit in med en ny liknande panna hade han gjort själva rörkrökningen på 5-6 tim..
Shuntstyrningen kopplade jag in själv o det tog ca 1 tim då kabeldragningen va hyfsat lätt till innegivaren..

Hmmm iaf 39000:- för en bimatic utan brännaren va inte billigt, Här tar dom 55000 för en biomatic 20+ inkl moms vilket går pluta minst 10% på..
En kompis köpte en Biomatic 30+ för 60500:- inkl shuntstyrning.. :)
Dom hade en ecoflex som inte fungerade tidigare o samma rörkrökare som va här installerade bimoatic 30 o sjävla rördragningen tog inte en dag iaf o den rörkrökarn löder allt.. Men närmare 50 års rutin av rördragning kanske gör sitt..
 
5-6 timmar för enbart rörkrökning kan gå om det är liknande gamla installationen.
Sedan kommer bilning för rökrör, igenmurning gamla hålet, inmurning nya rökröret, injustering brännare, övergång från gamla järnrör till koppar vilket kan strula om man har lite rostiga skarvar, montering matarskruv och förråd + mer tillkommande jobb.
Men visst, har man en CTC 1100 och ska in med en CTC 1200 så gör man det på en dag utan problem.

Mvh
 
Nu har jag fått in fler offeter och de bekräftar minn misstanke att första offerten var för dyr. Bästa offerten är på 62800:- , precis samma grejor.
En annan offert ligger på 61500:- men då ingår inte cirkpump, troligtvis inte heller shuntstyrning (offerten otydlig) men bortforsling av panna och övrigt skrot. Skrotet tillfaller installatören.

Hur är det med skrotvärdet på en panna från 88? Får jag något på skroen eller skall jag köra den till kommunens återvinningsstation som är lite kortare transportväg?

Somelvis: Förråd och skruv har jag redan. Rören är koppar ända fram så nåtot strul med övergång mellan järn och koppar blir det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.