Vi har fått räkning från elektrikern: Jordkabel 4 x 10 á 80,-/meter, totalt 7500 kr. :surprised: Tycker det är DYRT !!
Vi hade av en annan elektriker tidigare fått höra att jordkabel skulle kosta ca 20,-/m.
Är priset rimligt ? Arbetet är 320,-/h så det kan man väl inte säga något om.
 
Kolla denna länk så ser du att det är dyrt, detta är ju en internetbutik så man borde kunna räkna med billigare pris än elektrikern. Och där kostar den 59kr metern
 
Det är nog ett rimligt pris idag.

Elbutik har ganska låga priser. Tittar man på den ökända nettoprislistan från grosisterna så kan jag ge mig på att din kabel ligger på över 100kr metern.

Kan dock glädja dig med att du har lägre timpris än vad jag har och då är jag personligt bekant med ägaren för "min" firma
 
Pius skrev:
Vi har fått räkning från elektrikern: Jordkabel 4 x 10 á 80,-/meter, totalt 7500 kr.  :surprised:  Tycker det är DYRT !!
Vi hade av en annan elektriker tidigare fått höra att jordkabel skulle kosta ca 20,-/m.
Är priset rimligt ? Arbetet är 320,-/h så det kan man väl inte säga något om.
Hej !
Har du avtalat med elektrikern om priserna på material ?
Om inte så får du ju stå ditt kast , man får som elektriker ca 47 till 82 % pålistpriserna , beroende på volymen på material man köper in.
// Goerana
 
Om någon erbjuder sig att sälja en sådan kabel till dig för 20 kr / meter idag så kan du utgå från att den är stulen.
 
Priserna på markkabel har gått upp mycket kraftigt under det sista året. Har för mig att elbutik ville ha 35-40 kr för kabeln ifjol och 59 i år
 
Det stämmer priserna på tex jordkabel har i år stiget till det dubbla
 
elmont skrev:
Det stämmer priserna på tex jordkabel har i år stiget till det dubbla
Gäller tyvärr i princip alla rena metallprodukter. Diagram över kopparpriset:

http://www.kitconet.com/charts/metals/base/spot-copper-5y-Large.gif

Metallpriset för koppar är 4-5 gånger högre än 2003. Tack vare boomen i Kina och Indien går det åt koppar som aldrig förr, och detta gäller många metaller.
 
Snailman
Pius skrev:
Jordkabel 4 x 10 á 80,-/meter, totalt 7500 kr.  
Ingår det arbetskostnad i de 7500kronorna? Får det annars till att det skulle vara nästan 94 meter kabel om den kostar 80kr/m?
 
Nej, vi hade inte avtalat något med elektrikern. Anledningen var att min sambo känner honom och antog att vi skulle få ett "bra" pris.

Jo, det stämmer bra, det var ca 95 m jordkabel för ca 7500 kr, därutöver 4 arbetstimmar.

Tydligen så är priset på den här nivån så då är det väl bara att bita ihop och betala.  :'(
 
elmont skrev:
Det stämmer priserna på tex jordkabel har i år stiget till det dubbla
Verkar som några har passat på att höja avansen...
Tog och räknade lite; kopparen i en meter 4x10 är 357g = 0.79 lb ((40mm^2 x 1000)/100) x 8.93 ),   (lb=pound=454g)
Med hjälp av Ksunds illustrativa diagram tog jag kopparpriset för jul05 resp. jul06; 1.6$ resp. 3.25$, Med en dollarkurs på 7.50 ger det att kopparen till 1 meter 4x10 kostade 9.50 SEK i juli 05, och 19.20 i juli 06... Och från vilken tidpunkt man än räknar, om kopparen så var gratis vid tidpunkten man definierar som "då" så stiger inte råvarupriset för kablen 4x10 mer än 20 spänn metern... eller 50 öre per ingående mm^2 och meter om man vill räkna på nån annan kabel.
 
Jag antar att alla led har ett påslag i procent och inte i kronor och då kan det rinna iväg och det är ju inte bara koparn som har stiget i pris utan även plasten och energin, och det går rätt mycket energi att göra kabel
 
Såklart har allt annat också blivit dyrare. Plast görs som bekant av olja, och den är inte direkt gratis numera. Kopparpriset är bara en del av fördyringen av framställningskostnaden, så det är bara en liten del av sanningen när det hänvisas till kopparpriserna. Påslag i procent och dess genomslag på slutpriset är ju ett känt fenomen genom momsens inverkan på både el- och bensinpriset  ::)
 
citactiva skrev:
Kolla denna länk så ser du att det är dyrt, detta är ju en internetbutik så man borde kunna räkna med billigare pris än elektrikern. Och där kostar den 59kr metern
Kollar på din länk och läser:
"0702675 EKKJ 4x10+10 mm2 75,00kr/m"

Alltså är elektrikern 5kr/m dyrare än Elbutik..
Inget att göra ngt större väsen av?
 
Rogerio skrev:
Kollar på din länk och läser:
"0702675 EKKJ 4x10+10 mm2  75,00kr/m"

Alltså är elektrikern 5kr/m dyrare än Elbutik..
Inget att göra ngt större väsen av?
0702475 EKKJ 3x10+10 mm2 59,00/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.