Köpte en sån när jag skulle spika takpanelen och det var inge större problem så länge jag höll mig till Senco's egna spik. Både Harald Nyborgs och Biltemas spikar ville väldigt gärna kröka sig inne i pistolen så man var tvungen att skruva isär pistolen för att få ur spiken.


En sak som retade mig en aning, det följer bara med ett nosskydd och Jula har inte detta på hyllan. Dom tar gärna hem men det blir rätt dyrt med frakt och avgifter. Det bästa vore självklart att dom hade sånt i butiken och det framförde jag till deras kundtjänst. Det är ju en slitdel....
 
Bumpar denna då jag skall byta golv hos syrran. Nån som har prövat denna, och anser att man bör gå upp till deras Finish pro 18? Den kostar dubbelt så mycket.
 
Jag köpte en DeWalt 51238K tror jag den heter, från USA och den kostade 99,95 dollar och den har verkligen funkat perfekt, inte ett enda missöde eller fastnad spik och då har jag kanske spikat 30.000spik med den!
Stort plus är att det inte blir några slagmärken av den när man listar.
 
Jag har en Makita 505 som funkar bra för mig, har skjutit 5-10000 spik utan bekymmer. Sencon har jag också provat, trevlig maskin, håller de nog ganska likvärdiga med ett litet plus för makitan då den är enklare att ta isär framtill om man skjuter i nåt hårt så spiken blir krokig. Så sent som igår såg jag en rad påsar med nosskydd i 5-pack till Sencon hänga på Jula i Skellefteå så numera är det nog hyllvara, åtminstone där.
 
Såg en Senco dyckertpicka på XL bygg i grannstaden, som hade bälteskrok nere vid luftanslutningen.
Det är nåt jag uppskattar efter 1år med Hitachis gaspistol, borde vara användbart vid tex taklistning. :)
Skulle haft mig en dyckertpistol, har presentkort på Swedol, men en import 'märkes' lockar ju oxo.. :D
 
FredrikR skrev:
Såg en Senco dyckertpicka på XL bygg i grannstaden, som hade bälteskrok nere vid luftanslutningen.
Det är nåt jag uppskattar efter 1år med Hitachis gaspistol, borde vara användbart vid tex taklistning. :)
Skulle haft mig en dyckertpistol, har presentkort på Swedol, men en import 'märkes' lockar ju oxo.. :D
Lite OT: Menar du att gas-Hitachin har bälteskrok? Har jag alltså missat det på min? Har ju t.o.m. saknat det på den! Har en NR90GR inköpt från andra sidan 'pölen'. Gissar att det är nåt liknande du måste ha...?
 
Jaja, det är en NR90GR från USA. :)
Sitter en 'bronsfärgad' bygel som går att fälla ut. alldeles ovanför accen.

Och Sencon jag såg i inlägget ovan var nog en FinishPro18 eller liknande, kanske den 'nya' 18MG (eller hur den nu hette).
 
FredrikR skrev:
Jaja, det är en NR90GR från USA. :)
Sitter en 'bronsfärgad' bygel som går att fälla ut. alldeles ovanför accen.
Det var som värst. Blir lite att studera den lite ytterligare alltså. Tack för den upplysningen! :)
 
Senco gör utmärka dyckertpistoler. Det är proffskvalitet på dessa. Men du måste även ha en kompressor som matchar pistolen. Senco kräver minst ca 6 bar i tryck. Noshätta är tillbehör och används endast vid spikning av lister. Så håller du koll på den hätta du får med så klarar du dig. Det är också viktigt att du köper bra dyckert, undvik de billigaste. Ett bra sätt att använda pistolen är at skjuta fast osb (limmad).
En annan fördel med pistolen är att den ergonomist funkar kanon, lätt och genomtänkt. Men priset ser inte ut som rea, ser mer ut som en drive. Förra hösten låg dessa pistoler på samma pris ungefär. Köp även en klammerpistol också så är kittet komplett.
 
(sencon går också enkelt att bygga om så man slipper mothållet, och endast behöver avtryckaren). Obs endast för de som vet vad dom gör.
 
Om Sencon kräver minst 6bar o dyra spikar så kan det inte vara annat än urusel kvalitet. Det finns ju 180kr pickor som jobbar utmärkt med lägre tryck o billigare spik. Snacka om att Sencon går tokbort den dan man ev vill uppgradera sig.
 
Är 6bar ett problem? Jag kör alltid min Hitachi på 6bar och givetvis köper jag bättre spik. Detta av samma anledning som jag väljer att köpa riktig skruv och vettiga verktyg/maskiner.
 
Nimajneb skrev:
Om Sencon kräver minst 6bar o dyra spikar så kan det inte vara annat än urusel kvalitet. Det finns ju 180kr pickor som jobbar utmärkt med lägre tryck o billigare spik. Snacka om att Sencon går tokbort den dan man ev vill uppgradera sig.
Nu är Senco en mycket bra dyckertpistol, och jag förstår inte riktigt hur en 180kr picka kan matcha denna. Jag förstår inte riktigt tanken att köpa lågpris då det gäller dessa grejer, och en tusing för en bra dyckertpistol är kanon. Är det lite man skall använda den till är det enklare/billigare att spika för hand.
 
phl skrev:
Är 6bar ett problem? Jag kör alltid min Hitachi på 6bar och givetvis köper jag bättre spik. Detta av samma anledning som jag väljer att köpa riktig skruv och vettiga verktyg/maskiner.
Att höra att en dyr maskin kräver både högt tryck o dyr spik att fungera ger mig 70-tals vibbar av amerikanska bilar...

V8 4,2 liter
0-100 på 19 sec
toppfart 130km/h

2009 tycker jag en dyr picka ska vara energieffektiv och kunna klara alla spikar man stoppar in i den utan att glutta på prislappen.
Vill man sedan mata sina pistoler med dyrare spik så är det ofta vettigt, men det ska inte ha något med själva spikfunktionen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.