Jag spanade in en billig dyckertpistol från biltema för lite listarbeten.

Eftersom luftåtgången är rätt blygsam , borde man inte kunna köra den från en dyktub/regulator men något nedställt mellantryck? Någon här med erfarenhet av detta?

/O
 
Det behövs en regulator som kan ta ned de 100-200-300 bar som flaskan levererar till 6-8 bar som luftverktyg vill ha. Skulle du råka få flasktryck direkt på en dyckertpistol lär den explodera i småsmulor. Annars funkar det, med rätt regulator.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Liten, mobil kompressor på t ex Jula torde fungera ypperligt för dig.
 
Rent praktiskt är det inga problem eftersom de flesta förstasteg reglerar ned trycket till ca 8-10 bar.
Så sätter man en slang mellan lågtrycks porten på förstasteget och en vanlig trycklufts regulator så kan du på ett väldigt enkelt sätt reglera ned det ifrån tex 300 bar till 1 bar ifall du vill.

Ganska praktiskt faktisk när jag tänker på det, skönt att slippa det jäkla oväsendet ifrån kompressorn.

Bör ju hålla rätt länge med.
Går ju att räkna ut bara man vet luftförbrukningen per "skott".

Saxat ifrån dykarna.nu


Mellantryck

Sv. Mellantryck, Lågtryck alt LP, Eng. Intermediate Pressure, Interstage Pressure, IP alt LP

Mellantryck är det tryck som råder mellan första och andrasteget på en regulator, det är det värde som finns i lågtrycksslangarna.

Mellantrycket (IP) är detsamma som lågtrycket (LP) på ett förstasteg, skillnaden mellan IP och LP är bara vad man beskriver. På ett förstasteg så använder man benämningen lågtryck (LP) för den sida som är efter ventilen, och ignonerar då att det sker ytterligare en trycksänkning i andrasteget, medan man genom att använda mellantryck (IP) beskriver att det är ett tryck mellan två ventiler.

Exempel på värden:
Mellantrycket varierar mellan regulatorer från olika tillverkare, nedan finns en översikt över exempel på olika värden (notera att nya modeller kan medföra nya värden):
- Abysmal Diving: ~8,5 bar (125-130 psi)
- Apeks: 9-9,5 bar (130-138 psi)
- Atomic: 8,3-9,6 bar (125-145 psi)
- Dacor: ~9,3 bar (136-144 psi)
- Genesis: 9,3-10 bar (135-145 psi)
- Oceanic: ~9,3 bar (135-145 psi)
- Mares: 9,5-19 bar (135-140 psi)
- Poseidon Jetstream/Triton: 9,6-10 bar (145-152 psi)
- Poseidon Cyklon: 11,6 bar (174 psi)
- ScubaPro: 8,3-9,7 bar (125-145 psi)
- Sherwood: 9,3-10,3 bar (135-150 psi)
- US Divers (Aqualung) Conshelf SE/SES/SEA: 8-10,7 bar (120-160 psi)
- US Divers (Aqualung) Supreme SEAS: ~8,3 bar (120-130 psi)
- US Divers (Aqualung) Arctic: ~9 bar (128-136 psi)
- US Divers (SeaQuest) Spectrum: 8,5-9 bar (128-136 psi)
- US Divers (SeaQuest) Century: 8,3-10 bar (125-152 psi)
- US Divers (SeaQuest) Infinity: 8,3-9,7 bar (125-146 psi)
- US Divers (SeaQuest) Mirage: 8,3-9,9 bar (125-149 psi)
- Zeagle: ~9 bar (130-145 psi)
 
MEN så kan man ju naturligtvis göra som du säger i första posten, att justera förstasteget till ett lägre mellantryck men då blir det jobbigt att ha den till både dykning och snickrande.

Mvh Daniel
 
Ska man spika någon stans där man inte har el så kan det ju vara en ide...

Funkar bra att göra så med Interspiros grejer i alla fall. Där har man ett uttag på reservluftsventilen som egentligen är avsett för dräktluft eller räddningsluftslang, men det går utmärkt att använda samma uttag för att driva luftverktyg. Vilket görs en del inom räddningstjänsten för att fylla lyftkuddar m.m.

Då tar man luft från uttaget till en vanlig regulator för tryckluftsverktyg via en adapterslang. Vet inte exakt tryck, men det funkar med vanliga luftverktygskopplingar, slangar etc, så det är väll runt 8-10bar, skulle jag tro. En dykertpistol brukar det vara ganska bra att lätt justera trycket till för att de ska slå lagom hårt, särskilt enklare modeller som biltema, så du ska nu definitivt satsa på en extra regulator.

Vet inte hur det funkar med uttag på vattendykargrejer för fritidsdyk dock. Har förstått att man tänker lite annorlunda där. Men som exempellistan ovan visar så verkar ju principen och trycken vara ungefär samma. Kanske värt att kolla att förstasteget kan ge tillräckligt med luft momentant också.

Som sagt så funkar det bra, men det är inte mycket luft i ett flaskpaket om man ska jobba mycket... Men då har vi ju ganska små flaskor (dubbel fyror eller dubbel 3,4L, 300bar) också mot vad många vattendykare har. Så har du inte väldigt billig andningsluft, eller väldigt svårt att ha kompressor så tvivlar jag på att det är någon större vinst att använda flaskluft.
 
Korvgubbe
Jag använder en AGA TMT-540 för att få tryckluft till däckpåfyllare, renblåsning osv. Borde fungera utmärkt för dyckertpistol med.
 
  • Gilla
oskar_s
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Jag använder en AGA TMT-540 för att få tryckluft till däckpåfyllare, renblåsning osv. Borde fungera utmärkt för dyckertpistol med.
Vad kör du för flaskor/kranar till TMT-540? Jag ramlade över en sådan för en tid sedan och tänkte att den kunde vara bra att ha. Graderad upp till 300bar och med tillräckligt lång gänga för att passa i en 300bar DIN-anslutning. Men insticket innanför tätningen passar ingen av mina kranar. Jag har dock förstått att det finns en SMS-standard på flaskkranar också som är lik DIN, men inte exakt lika.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.