Funderar på att skaffa mig en dyckertpistol. Ska sätta lister i hela huset (golv + fönster + tak).
Vad skulle ni välja ? 16ga kanske är lämpligast med tanke på att jag även ska spika taklister eller funkar det bra med 18ga ? Vad använder ni ?
 
Jag tippar på 16ga. Dock ligger en 18ga i beställningspipen då jag tycker den verkar vettigare till att sätta dörrfoder och kvartslist med. Jag har skruvat mina socklar, men hade jag satt dem med dyckert hade jag lätt gjort det med en 16ga.
 
50mm 16ga sitter förvånansvärt bra, var tvungen sätta om lite glespanel i garagetaket nyss (klantskallar får göra om saker ibland), som jag bara nästlat fast med 16ga-pickan. Bara typ en dyckert av tio hängde med panelen ner när jag slet, resten satt kvar i takstolarna. Klart användbar dimension.
 
16 ga till omålat och lite grövre dimensioner. 18 ga till allt färdigmålat, 16 spiken har för stort huvud för färdigmålade lister.
Tips, det finns vitmålad spik att köpa för super resultat.
//Joppe
 
joppe_73 skrev:
16 ga till omålat och lite grövre dimensioner. 18 ga till allt färdigmålat, 16 spiken har för stort huvud för färdigmålade lister.
Tips, det finns vitmålad spik att köpa för super resultat.
//Joppe
Misstänker att du syftar på att listerna är färdigmålade när man köper dom. Våra lister är omålade just nu. Förmodar att arbetsgången blir att måla, spika dit dom, spackla över "skallarna" och dutta dit lite färg på det ? Verkar luta åt 16 ga, tolkar jag det som.
 
Jag köpte en 18 Ga på Biltema för mindre än 300kr och har spikat lister (golv,tak, foder) och takskivor (120x60cm i spån) med lite tätare mellan spiken . Ca 4000 spik 40mm och 50 mm har gått åt de senaste månaderna utan några som helst problem. 2 eller 3 gånger har någon spik fastnat i pistolen då magasinet tar slut. Kan varmt rekommendera den för sådana jobb. Och som sagts tidigare så syns knappt spikskallarna. Alla lister har målats innan och sen spikats på plats.
 
Redigerat:
Till foder är en 18ga kanon! Är lite tveksam till att använda den till sockel om man inte har helt släta väggar. Som MickeK säger syns knappt skallarna. Jag har i efterhand gått med en modellpensel och duttad ett uns färg på varje skalle för att ytterligare dölja dem.

Har hört att det ska finnas vitlackad dyckert. Någon som vet var? Hade varit kul att testa hur mycket färg pickan slår bort från skallen.

Använder för övrigt en Hitachi NT50AE2 dyckerpicka.
 
phl:
snabb Off topic, var köpte du din pickadolla ngnstans? Är på jakt efter både en 18 och 16 gauge...
 
aha tackar så mkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.