Hej!

Vet ej om riktigt rätt tråd men jag har två figurer jag vill få utskurna ur en plåt o skärbrännare funkar inte pga detaljer så måste bli laserskärare. Ortens verkstad tar 1000kr för att skriva in figurerna i ett DWG program o ca 150kr för själva utskärningen. Har själv försökt lära mig programmet o få in figurerna i det men gett upp o undrar nu om det finns någon här på Bygghemma som är haj på detta o skulle kunna hjälpa mig?:confused:
 
Jag tror att det går lättare att få svar om du lägger in en bild på den figur du vill ha ritad. ;)
En enklare figur är det nog många här som kan fixa.
 
Har du figurerna på bild/papper, då bör det gå ganska enkelt att scanna in det i något program som klarar dwg.

Jag har låtit en på jobbet scanna in vår husritning till dwg, det blev en dwg-fil och en cal-fil, bägge måste ligga i samma mapp när man öppnar ritningen i något program.
 
Tackar för svar!

Det är en flygande uggla o en hoppande laxöring men har inte kvar dom på vare sig papper eller i bild nu. Men det är inget problem för jag kan rita upp, scanna o lägga in dessa i dwg programmet men vad jag inte fattar är hur jag ska få till det där med skalan så datorn skär ut dom i rätt storlek. Skickade in dwg filen med figurer till verkstan o trodde jag ställt in så dom skulle bli utskurna i 50cm resp. 40cm men fick till svar att dom bara skulle bli några millimeter stora vilket dom sa var för smått med detaljerna i figurerna för dom att skära ut. Så åtminstone slapp jag betala för en sådan utskärning. Så problemet är att jag inte fattar hur man ställer in det där med skalan så dom blir utskurna i rätt storlek.
 
Vad har du för program?
 
Kan du inte måttsätta ritningen så tar det ju 15 sekunder för dem att skala upp ritningen
 
Deempa: Programmet är en testversion av DWGSee som när som helst går ut.

thellberg: Tydligen behandlar dom inte ofullständiga program.
 
Kan rekommendera Draft Sight. Gratis och funkar bra.

Vilken skala vill de ha?
 
Vad jag kan utläsa från dwgsee's hemsida så är det ett program som kan läsa/skriva ut/konvertera (till andra format) dwg-filer men inte för att redigera/skapa dwg-filer
 
Ok då får jag kolla upp Draft Sight. Superbra hjälp jag får!
Skalan beror väl på hur stor jag ritar in bilden i programmet dvs den man ser på skärmen o hur stor den ska vara som utskuren, eller missförstår jag något med detta?
 
Precis. De som skall skära ut borde ha någon form av skala. Ex är det 1 enhet på ritningen så blir det 1mm.
 
C
otr skrev:
Ortens verkstad tar 1000kr för att skriva in figurerna i ett DWG program o ca 150kr för själva utskärningen.
Frågan är vad de menar med att de skall "skriva in figurerna i ett DWG-program". Det är inte riktigt så enkelt som att det räcker med att ha en dwg-fil med figurerna. Man måste sedan utifrån denna skapa en NC-fil som maskinen kan läsa som innehåller verktygsbanor, skärhastigheter m.m. samt att man placerar ut figurerna på plåten. Nu är det förvisso inte så svårt när det gäller en skärmaskin, men det är likväl ett förberedande moment som de kanske inte vill "bjuda" på.

P.s. angående skala så är ritar man alltid i absoluta mått. Alltså 1 mm på ritningen blir 1 mm i verkligheten.
 
Redigerat:
Hm! Då kanske dom likväl tar 1000kr för programmeringen. Nå, det är ju måndag imorgon så jag ska först ta o kolla vad dom menar.
 
peternicklas
Är inget du ska hålla på med själv. Betala och se glad ut, det är värt 1350:- för arbetet.
Ska du göra det själv så måste du har CAD program som hanterar DWG filerna med ev.lager mm. Dina bilder måste vara i ett läsbart format (DWG) dessa placeras sedan på en ritning (DWG) enligt optimalt utnyttjande av plåten som de ska skäras ut från. När det är klart ska det postprocessas, d.v.s. en skärdatafil ska genereras vilket kan vara DWG filen men kan även vara en konvertering till en annan filtyp. De arbete jag har gjort har varit att ta en ritning (DWG) och bara rensa bort onödig information. Det som blir kvar har jag skickat till maskinen.
 
Ok. Men har pratat med dom på verkstan o han säger att om jag bara fixar en ritning i dwg i skala 1:1 så blir det ingen ritningskostnad. Har skickat in en ritning i dwg tidigare o det enda dom sa var fel var skalan men inte att själva ritningen skulle ha innehållit några fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.