Har köpt en dW 707 (ska såga fönster- och dörrfoder samt golvlister och panel till hela huset) och som den nu är ställd kan det inte kapa ens 15 cm brädor. I bruksanvisningen står det att man kan lägga en extra bit trä under för att öka bredden den kan såga av men finns det inte nån inställning också?

Jag köpte en ny 300 mm-sågklinga idag för säkerhets skull (helgen är här och jag vill kunna jobba...) men hittar ingen insexnyckel i förpackningen att byta klingan med så problemet kvarstår.
Kan man byta till en bredare klinga? Det bästa vore att den klarar sig utan den och jag kan lämna tillbaka klingan...

Tacksam för tips. Det tar tid att lära allt själv...
 
Redigerat:
Bob_the_builder
Är det verkligen en Dewalt 707? Den tar mig veterligen inte större klinga än 216 mm. Men 15 cm låter alldeles för lite. Får du ut utdraget max verkligen?
 
Har du dragit klingan mot dig överhuvudtaget? Det finns en låsskruv på höger sida...
 
Det låter som jag KAN lämna tillbaka sågklingan iaf.
Låsskruven ska hittas imorgon.

Tack!
Bygga hus är bättre än bruksanvisningen. Det verkar som om man ska ha byggt ett hus för att använda maskinen.... ;)
 
Bob_the_builder
Du trycker ner klingan och drar ut en spärr på högersidan (in te en skruv om det är samma version som jag har). Du vet alltså inte hur bra såg du har köpt...? ;)
 
Att den är bra har jag tagit rätt på - teoretiskt...
Nu är två fönsterfoder sågade och den verkar bra.

Jag hade lossat spärren men inte dragit tillräckligt i "handtaget" för att få ut den.

Tack för hjälpen!
 
Glöm inte den svarta knappen med hänglås symbol på ovansidan. Det är den som låser utdraget/teleskopet.
 
Mmm, tror att den kanske var låst igår. I min jakt på inställningar tryckte jag på den (olåst är bra... ;) ) men kanske drog jag inte tillräckligt i handtaget sen?

Hur som helst. Nu funkar det.
 
Bob_the_builder
Den enda problem jag tycker sågen har är det förhållandevis mjuka plastskyddet över "spånrännan" under klingan. När man gerar vertikalt 45 grader fjädrar klingskyddet mot den mjuka plasten istället för att vikas undan från klingan. Synnerligen irriterande och löses i mitt fall genom att lägga en liten list nere i spånrännan som stöd under plasten. Det blir tillräckligt bra även om det känns som en brist i konstruktionen.
 
Om jag förstår dig rätt så är det samma sak som jag irrriterats av. jag sågar fönsterfoder och får hela tiden vända dem så det blir nerförsbacke annars "hänger sig skyddet" på listen - och ta ditt fingrarna tvekar jag inför... Värre blir det om man ska såga en list som är tunn mittpå.
 
Redigerat:
Ja men ni drar väll ut sågen så skyddet åker upp när ni sågar lixom...
 
Bob_the_builder
Ja naturligtvis... Dock kan man inte trycka bak skyddet längre med spaken än att klingskyddets stödhjul står ungefär rakt ner. Det innebär att skyddet ska vikas undan när man för klingan inåt. Dock hindras den rörelsen av att underlaget (plasten) fjädrar. Jag har haft sågen i fem år och den har genomlidit ett husbygge så det ÄR sågen det är fel på - och inte mig i det här fallet... :)
 
Bob_the_builder skrev:
Den enda problem jag tycker sågen har är det förhållandevis mjuka plastskyddet över "spånrännan" under klingan. När man gerar vertikalt 45 grader fjädrar klingskyddet mot den mjuka plasten istället för att vikas undan från klingan. Synnerligen irriterande och löses i mitt fall genom att lägga en liten list nere i spånrännan som stöd under plasten. Det blir tillräckligt bra även om det känns som en brist i konstruktionen.
Jag ha noterat det går att få tag i ett skydd i metall som gör sågen bättre en ny.
Kolla med nån återförsäljare eller service ställe tex Gränby maskin i Uppsala.....
 
Bob_the_builder skrev:
Ja naturligtvis... Dock kan man inte trycka bak skyddet längre med spaken än att klingskyddets stödhjul står ungefär rakt ner. Det innebär att skyddet ska vikas undan när man för klingan inåt. Dock hindras den rörelsen av att underlaget (plasten) fjädrar. Jag har haft sågen i fem år och den har genomlidit ett husbygge så det ÄR sågen det är fel på - och inte mig i det här fallet... :)

Tack för tipset. Jag borde kunna göra likadant - fast hur menar du? ;)
Du får gärna ta en bild om det går att visa på så sätt hur du gjort!
 
Förresten ni får gärna ge mig råd hur man enklast får till ett fönsterfoder till fönster som är lite skeva.
Jag har sågat de vertikala bitarna först och sist den horisontella men det är svårt att få det perfekt trots den finfina maskinen. Tror fönstret diffar lite (eller vad jag nu ska skylla på... Inte ska man behöva spackla nån millimeter?)

Så började jag fundera om det kanske är lättare att göra det symmetriskt trots bristande symmetri om man gör den horisontella först - den går kanske enklare att sätta helt rakt mittöver och sedan låta den styra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.