Skulle flytta vägguttag i relativt nyproducerad lägenhet.
Slog ifrån dvärgbrytaren till uttaget och började fibbla med tåtarna.
Förvånad blev jag då plötsligt HELA lägenheten blev svart!
Jordfelsbrytaren löste ut.
Verkade som när jord och nollan rörde varandra så löste jfb ut.
1, Kan det vara riktigt riktigt?
2, Om inte - vad kan orsaken vara till ett sådant beteende i en anläggning??
 
1: Ja
 
  • Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
Ja, det är ju en klassiker då man råkar kortsluta nolla och skyddsjord :cool:
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ja, det är ju en klassiker då man råkar kortsluta nolla och skyddsjord :cool:
Så jag fattar 100: Alltså är det inte fel på anläggningen?
 

Bästa svaret

Nej, det beror förenklat på att nolla och skyddsjord inte har exakt samma potential pga av belastning på övriga grupper. När du sedan lägger ihop nolla/skyddsjord kommer denna skillnad resultera i att en ström flyter mot jord, ibland tillräckligt stor för att jfb ska lösa.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Nej, det beror förenklat på att nolla och skyddsjord inte har exakt samma potential pga av belastning på övriga grupper. När du sedan lägger ihop nolla/skyddsjord kommer denna skillnad resultera i att en ström flyter mot jord, ibland tillräckligt stor för att jfb ska lösa.
Det borde innebära att nollan i det här uttaget pga belastningssituationen borde ha en potential mätt mot jord som är inte är noll utan pga spänningsfallet i tråden till nollpunkten är några enstaka volt ?
 
Det är inte potentialskillnaden som ger upphov till fenomenet. Anledningen är att när nollan och jorden kopplas ihop kommer ungefär hälften av strömmen som går i nollan att gå i skyddsjorden istället. Jordfelsbrytaren uppfattar att en del ström 'försvinner' och löser ut.
 
  • Gilla
Nektar och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det borde innebära att nollan i det här uttaget pga belastningssituationen borde ha en potential mätt mot jord som är inte är noll utan pga spänningsfallet i tråden till nollpunkten är några enstaka volt ?
Det kan vara mycket mindre, kan handla om millivolt, eller mindre.
 
Bara för att vara övertydlig mot TS

Det är inget fel på din anläggning (y)
 
F FDT skrev:
Skulle flytta vägguttag i relativt nyproducerad lägenhet.
Slog ifrån dvärgbrytaren till uttaget och började fibbla med tåtarna.
Förvånad blev jag då plötsligt HELA lägenheten blev svart!
Jordfelsbrytaren löste ut.
Verkade som när jord och nollan rörde varandra så löste jfb ut.
1, Kan det vara riktigt riktigt?
2, Om inte - vad kan orsaken vara till ett sådant beteende i en anläggning??
När du slår ifrån brytaren/säkringen så är det bara fasen du bryter. Nollan och jord är fortfarande obrutna. Och jordfelsbrytaren löser ut när nolla och jord kommer i kontakt, det är som det ska vara.
 
useless useless skrev:
Det är inte potentialskillnaden som ger upphov till fenomenet. Anledningen är att när nollan och jorden kopplas ihop kommer ungefär hälften av strömmen som går i nollan att gå i skyddsjorden istället. Jordfelsbrytaren uppfattar att en del ström 'försvinner' och löser ut.
Fast det krävs en potentialskillnad för ett ge en ström ;)
Jag har funderat lite på detta själv efter att ha varit med om det.

Alla grupper delar i elcentralen både noll- och jordskenor, man kan tycka att potentialskillnaden borde vara försumbar men den är ändå där. När man sedan kortsluter fas och nolla i en ej använd grupp så finns det alltså en väg utöver den genom JFBn som strömmen kan ta från nolla till jord, även om denna slinga har 100ggr större impedans än den som går genom JFBn så innebär det att du vid 3A kommer få en ström på 30mA genom sidoslingan och JFBn kommer lösa ut.

Jag jagar själv ett jordfel, hade en grupp inkopplad men ryckt säkringen, JFBn gick några sekunder efter Värmepumpen startade när jag kopplat in nolla och fas på gruppen igen.
Dock kan jag inte hitta någon kortslutning mellan jord och nolla, eller för den delen mot fasen (som i sammanhanget borde kvitta). Däremot kan jag med en isolationsprovare få överslag mellan fas och jord. :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast det krävs en potentialskillnad för ett ge en ström ;)
Jag har funderat lite på detta själv efter att ha varit med om det.

Alla grupper delar i elcentralen både noll- och jordskenor, man kan tycka att potentialskillnaden borde vara försumbar men den är ändå där. När man sedan kortsluter fas och nolla i en ej använd grupp så finns det alltså en väg utöver den genom JFBn som strömmen kan ta från nolla till jord, även om denna slinga har 100ggr större impedans än den som går genom JFBn så innebär det att du vid 3A kommer få en ström på 30mA genom sidoslingan och JFBn kommer lösa ut.

Jag jagar själv ett jordfel, hade en grupp inkopplad men ryckt säkringen, JFBn gick några sekunder efter Värmepumpen startade när jag kopplat in nolla och fas på gruppen igen.
Dock kan jag inte hitta någon kortslutning mellan jord och nolla, eller för den delen mot fasen (som i sammanhanget borde kvitta). Däremot kan jag med en isolationsprovare få överslag mellan fas och jord. :thinking:
Motståndet i en ledare är inte 0, alltså måste ett strömflöde innebära en potentialskillnad mellan
ändarna på ledningen.
Jordledningen som har strömflödet 0 (troligtvis) i har samma potential överallt alltså måste jordskruven i en apparat och 0-anslutningen skilja sig åt (därför att det är många meter kabel som ström går igenom tilll dit där de går ihop).. återigen mV eller ännu mindre (med en hel anläggning.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.