Hej, vi är väldigt intresserade av duvhöken... är det ngn som har byggt ett och som vill dela med sig av både bra och dåliga saker? vad som ingår som standard mm. tycker inte att det står så mkt på deras hemsida. ;)
det vore kul om ngn har bilder.
 
Hej,

Vi tittar också på duvhöken, jag tror att det huset är ganska nytt i deras soritement, så det kanske inte finns så många. Däremot har vi sett ett pärlugglan nu och det var jättefint. Duvhöken har dock laminat som standard, men det går att byta upp sig.

Beställ deras folder, där ser man vad som ingår.

MVh,
Magnus
 
Vi har inte byggt ännu men ska bygga ett Duvhöken. Enligt vår säljare finns det inget sådan byggt ännu eftersom det är så nytt.
Det som ingår som standard är eklaminat golv i alla rum utom klädvård och toa. Toa är helkaklad och klädvård ingår klinkers.
Vi tycker man får väldigt mycket för pengarna på detta hus.
Vi har jämför mellan Smålandsvillan och Älsbyhus men och dom kostar nästan lika mycket om man skulle välja ett i samma storlek. Någon annan tillverkare med platta på mark kommer inte i närheten av Duvhökens NF pris.
 
Bygg-Andy,

Hur mycket är Duvhöken NF? Ingår grund och grundarbete i priset? Vilka tillval finns?
Och hur mycket blir det om man väljer att inreda övervåningen på en gång?
 
1 150 000:- Kostar Duvhöken NF på totalentp. inkl grund.
Tillvalen man kan göra är inte så många. Man får liksom ta det som det är eller välja bort det man inte vill ha och göra det själv.
Det går tex. inte att flytta några innerväggar eller att välja andra köksmaskiner.
De tillval man kan göra är andra köksluckor, ek-parkett istället för laminat, och lite annat smått.
Övervåningen vet jag inte om man kan få inredd. Det var inte aktullet för oss ännu. Vi klarar oss bra på 117kvm än så länge.
 
bygg-Andy skrev:
1 150 000:- Kostar Duvhöken NF på totalentp. inkl grund.
Tack för svaret!! :) 1 150 000 är ett bra pris, tycker jag!
 
Även vi har tittat på Duvhöken, men dumpat det då vi upptäckt att det är mkt vi vill ändra eller lägga till och då blir det snart samma pengar som ett hus vi "verkligen" vill ha. Duvhöken har ju t.ex lägre standard på köket än LB-Hus öriga program, endast gips-skivor i innerväggarna, laminatgolv istället för parkett (som tidigare nämnt) etc.

Iofs upp till var och en men planlösningen är inget vidare upphetsande tycker jag...

"Sveriges Billigaste hus" säger LB-hus, men frågan är vad man får för pengarna?
 
För pengarna får du som sagt "Sveriges billigaste hus". ;-)

Visst är det lägre standard på utrustningen men stomme och grund är samma som övriga LB-hus. Vi tänker som så att det invändiga kan man ändra och byta upp sig senare om man vill. Bättre att satsa på en bra stomme isåfall än en massa lyx invändigt om man vill komma undan billigt.




 
vi ska ju bygga på landet så är det ngn som vet om eldragning från ledning in till hus, schaktning, vattenbrunns borrning mm ingår eller om de även kan göra det i totalentrepenad?
tack för alla svar!
 
Mycket intressant läsning i den här tråden.

Vi skrev på för ett Duvhöken den 12/2 och jag har lite kommentarer till det jag läst här.

1. Vårt pris var 1.215.000.
2. Finns två Duvhöken under uppförande i Gbg-trakten + två som vi kunde åka och titta på i Kumla respektive Helsingborg.
3. Visst "man får vad man betalar för", men för ca 180.000 extra räknar vi med uppgraderat kök, isolerade innerväggar, kamin (Contura 470), stor takkupa, farstukvist, fönster monterade i gavelspets, TM/TS/DM, innertrappa........och priset är fortfarande konkurrenskraftigt (i inivå med motsvarande Smålandsvillan).
4. Vi bygger oxå "på landet" och vår säljare har många tips på entreprenörer som kan hjälpa till med de delar som inte ingår (ex. extra schakt, vatten, avlopp).

/Jerker
 
hej, nu har jag pratat lite med lb och fick ett pris på 1,2 mille nf. tycker vi är ett väldigt bra pris. gick att få brunn och avlopp gjort av samma entreprenör men då får man lägga till ca 100.000kr.
 
Vill bara lägga till ang ev ändringar i Duvhöken. Vi håler på o bygger ett sådant hus och har gjort en del tillägg o ändringar direkt med entreprenören på plats (sådant man inte kan ändra o lägga till genom LB). Detta har inte varit några problem alls, har bla flyttat vatten- och avlopp eftersom vi köpte ett eget kök, ändrat nån vägg, trappan mm. Var även inne på att ändra konstruktionen vilket inte heller hade varit ett problem, nu blev det inte så i slutändan. Vi tycker oxå att vi fått ganska mycket hus för pengarna till en lika bra standard som vilken annan husleverantör som helst erbjuder.
 
Pillan : Har du några ex på priser för ändringarna ?
 
Det enda som hittills har kostat extra är isolering i innerväggarna (ca 5000). Flytt av vatten o avlopp o ändring av klk tar vår entreprenör inget extra för. Inte heller att göra hålet för trappan på ett annat ställe än std. Ev nåt för montering av kök eftersom vårt kök är större än std, köket är inte monterat än så detta vet inte. Att ex flytta en vägg eller annat som inte innebär nån merkostnad i varken material el arb tar de inget extra för. Luftintag till braskamin kostade knappt 2000. Klinker i hall lägger vi själva.
 
Var det 5000:- för att isolera alla väggar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.