:love:Hej alla proffs!

Köpte nyligen en duschhörna 90x90 från Bauhaus märket Corniche Elsa från Bauhaus. När jag nu ska sätta upp dessa så blir jag lite fundersam kring den fog/silikon som ligger mellan vägg och golv.

Om jag sätter väggfästet som ska hålla en glasvägg så kommer den ”skära” ner i fogen då denna är mjuk? Kan väl inte bli bra då väta riskerar att tränga ner? Bifogar bilder!

Något proffs som kan hjälpa mig lite hur jag ska gå tillväga? Kanske går det att sätta fästena någon cm över golv? Eller blir det för tungt?

Hjälp! :) Trevlig lördag alla!
 
  • Silikonfog mellan blå kakelplattor på golv och vit vägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en blå kakelvägg och golv med vit silikonfog och ett duschhörnfäste vid skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på silikonfog mellan blått kakelgolv och vit vägg i en duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JohanEd JohanEd skrev:
Om jag sätter väggfästet som ska hålla en glasvägg så kommer den ”skära” ner i fogen då denna är mjuk? Kan väl inte bli bra då väta riskerar att tränga ner?
tätskiktet finns under silikonfogen, silikonfogen ligger där för utseende skull
 
T tergo skrev:
tätskiktet finns under silikonfogen, silikonfogen ligger där för utseende skull
Hej och tack för ditt svar, så jag kan sätta väggfästena över utan att det blir tokigt med väta? Är det korrekt tolkat?
 
JohanEd JohanEd skrev:
Hej och tack för ditt svar, så jag kan sätta väggfästena över utan att det blir tokigt med väta? Är det korrekt tolkat?
ja så länge du inte gör hål i tätskiktet som ligger under plattorna
 
Min glasskiva ligger dikt an till golvet och det gillar jag inte. Det är jobbigt att hålla rent just där nere även när man dagligen kör med gummiskrapa. Med ett mellanrum på ca 15 mm slipper man det problemet. Förutsättningen är naturligtvis att avrinning mot brunn är korrekt och att skivans tyngd inte kräver stabilitet hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.