Hejsan

Vi ska fixa till vårat sunkiga badrum hade vi tänkt. Vi har planerat att byta handfat, ta bort badkar, byta tvättmaskin och lite sådant så det är ingen jätterenovering. Men nu till problemet. Avloppet sitter i väggen. Från badkarets utlopp går det alltså ett plaströr in i väggen där vattnet dumpas. Från tvättmaskinen till avloppet går det ytterligare ett plaströr som går under badkaret. Vi vill ha duschvägg där istället för badkaret då det tar en jävla plats + att det är svårt att komma in i och ur och är allmänt ostabilt och dessutom svårstädat. Men hur göra med plaströret från tvättmaskinen då? Måste man bygga in det i väggen eller kan man dra det bakom duschväggen på nåt sätt? Om man måste bygga in det i väggen måste man väl skada tätskiktet?

Hur gör man med själva duschens avlopp om avloppet sitter i väggen?

Här får ni en ful mobilbild som kanske visar lite bättre hur det ser ut:

EDIT: Har en till fråga :)

Om man istället skulle vilja ha duschen i en annan del av badrummet (vi har en nisch där vatten redan är draget till) men saknar golvbrunn, hur gör man då? Måste man bila upp hela golvet eller kan man dra avloppet längs väggen? Jag vill inte ha nån duschkabin.

Tycker det är surt att det ska vara ett sådant jobb att få in en dusch istället för det här förbaskade badkaret....

Tacksam för svar!
 
  • DSC00031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1 Avloppet till TM behöver vara brutet, det vill säga det skall finnas ett ställe där det kan svämma över om det blir stopp. I vanliga fall sätter man en spilltratt på väggen och leder avloppet till närmaste golvbrunn om man inte har ett avlopp direkt i golvet.

2 Om du vill ha duschväg, ja då blir det till att bila upp och lägga en ny brunn (passa på att göra ett rör till TM ;) )
Annars är alternativet en kabin och då ett rör modell det du har på bilden till brunn.

Vet inte om jag tolkar bilden rätt men det ser ut som ett gammalt inbyggt kar med gallerlucka? Då brukar det sitta en golvbrunn i golvet under själva badkaret och det ser bara ut som om det är väggavlopp (men det finns väggbrunnar, var vanligt på 70-talet i vissa områden).
 
Hej, tack för ditt svar! Tyvärr kan vi inte bila golvet då det är värme där och det skulle bli en stor kostnad för oss. Golvbrunn finns inte, vi flyttade badkaret och det enda som finns är det här j-vla väggavloppet. Men jag tror jag fått en idé om hur jag ska göra nu.

Jag bygger en liten platå på 15 cm och gjuter in golvbrunnen där och låter sedan avloppet löpa längs väggen (med fall så att vattnet kan rinna ner såklart). Platån täcker jag med kakel och ställer en duschvägg på den. Ska få hjälp av min sambos pappa. Hoppas att det blir bra i alla fall.
 
Det var faktiskt en smart idé tycker jag. Bra, enkel lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.