Hej, jag har en duschkabin som gått sönder och jag ska byta ut den, nu funderar jag istället på en duschvägg/duschhörn istället. Det är plastmatta i badrummet och den ska vara ok.

Vad behöver jag ta hänsyn till?
Kan jag själv byta eller måste en auktoriserad person göra detta?
 
BirgitS
Hur gammal är plastmattan och är det plastmatta även på väggarna?
Det avgör ju om det är sannolikt att det finns ett tätskikt som duger för direkt duschning.

Det är något som du gör själv och det är du som har ansvar för hur det kommer att fungera.
 
  • Gilla
Rafael Kiersz
  • Laddar…
Mattan är nog 15 år och väggarna är kakel...

Behöver man lägga ny?
 
BirgitS
Försäkringsbolagen brukar räkna med att den tekniska livslängden på en våtrumsmatta är kring 20 år.

Med kakel på väggarna är det ju svårt att veta om det finns tätskikt bakom kaklet. Man kan ju tänka sig att det har fuskats i och med att det är en duschkabin.

Hur länge har du bott där och vad fanns det för upplysningar om badrummet i pappren från mäklaren och från ev. besiktning?
Gäller det en lägenhet eller ett hus?
 
  • Gilla
Rafael Kiersz
  • Laddar…
Det är en villa och det är ett badrum på bottenvåningen. Inga förhöjda fuktvärden där men det är en gammal matta enligt besiktningen. Vad skulle du göra?
 
Rickard.
Om du inte är 110% säker på att det finns ett lämpligt tätskikt bakanför kaklet får du köpa en ny duschkabin, det är den bittra sanningen.

Känner du dig osäker själv är det inget fel att ringa till någon mer kunnig i närheten och få ett utlåtande av dom. Men jag kan inte komma på något direkt lätt sätt att inspektera det men ibland kan man hitta tecken vid tex. tak eller platsbyggda möbler.
 
  • Gilla
Rafael Kiersz och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Håller med Rickard och börja planera för en renovering av badrummet om mattan är kring 15 år gammal. Köp en begagnad duschkabin så länge.
 
  • Gilla
Rafael Kiersz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.