Vi har ett stort problem i vårt badrum. Tidigare husägare renoverade badrummet men duschavloppet sitter inte mot något hörn i badrummet utan strax intill handfatet i mitten på en av kortsidorna. Utöver detta så har de lagt klinker på golvet men kaklet på väggen går bara 140 cm upp och avslutas med en kantlist (typ boaseringslist) i trä.

Tidigare fanns en duschkabin i badrummet, nu vill jag och sambon installera en väggfast dusch. Vi kontaktade en hantverkare som varit certifierad våtrumsinstallatör. Han sa: "jag gör gärna jobbet, men då måste jag göra om både kakel och klinker för att kunna garantera ett korrekt jobb". Problemet för honom var att kaklet slutade mitt på väggen och att man på intet sätt kan skarva ett tätskikt samt att golvbrunnet var på fel ställe. Badrummet är stort (25 m2) så hans förslag att göra om allt blev väldigt, vääldigt dyrt.

Så nu har vi nästan gett upp hoppet om vår väggfasta duschinstallation. Ett enda hopp finns kvar och det är att det går att kringå detta vägg- och avloppsproblem? Jag har en egen tanke (läs nedan) men någon annan kanske har bättre fantasi och erfarenhet?

Lösning avlopp?:
Att man från det existerande golvet bygger upp en klinkerplatå (i sitt önskade duschhörn) där man installerar en ny golvbrunn som man sedan med hjälp av en avloppsledning ansluter till den existerande avloppet (som är på fel plats).

Lösning vägg?:
Att man i denna duschhörnas väggar slår upp byggskivor som man målar tätskikt på och som man sedan på något finurligt sätt gör tätt mot den nya klinkerplatån på golvet. På byggskivorna monterar man sedan kakel och drar vattenledningar till önskad blandare.

Allt detta tänkte jag skulle utföras av en duktig fackman, man är denna lösning ens möjlig? Kom gärna med förslag och hjälp lösa mitt badrumsproblem, en gång för alla.
 
Du kan inte stoppa in en ångdusch/bastu/duschpalats då?
Tror du får svårt att hitta någon duktig fackman som gör det, däremot kan du säkert få någon halvfigur som kallar sig hantverkare att göra det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.