Hej,
Dags för mitt första inlägg i forumet och jag hoppas på att kunna ta hjälp av er samlade kunskap.

Vi har ett duschrum i källaren där tidigare ägare satt våtrumstapet och lagt våtrumsmatta. Vi har ju sett att det finns mögel i hörn och att tapeten släppt och spruckit på några ställen så nu är huset dränerat och väggarna bör klara en enklare förbättring. I taket sitter träpanel. Vi har, och kommer att fortsätta använda duschkabin.

Igår började jag dra i våtrumstapeten och kan se att det finns svartmögel mellan tapet och tapetklister. Under tapeten är det ett tunnare vitt skikt som ser ut som gips och därunder är det betong. Nu vill jag måla tak och väggar och undrar vad jag ska använda för att laga väggarna innan målning och vilken färg jag sedan ska måla med? Behöver jag knacka bort det vita lagret ovanpå betongen?

Vad tror ni om våtrumsmattan? Jag hade inte planerat att ta bort den utan tänkt göra en enkel och billig uppfräschning nu och avvakta med renovering.

Alla tips och tankar mottages tacksamt. Det vore härligt att kunna trivas i duschrummet snart nog 😀
 
  • Trähängare på tapetserad vägg, vattenrör, skadad fuktig hörnvägg med flagnande färg och synlig mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flagande vit färg och mögelskador nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn med sliten vägg, skadat gips, rör och golv med spår av fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel i tak, randig tapet, rör på vägg, hörn av rum, del av skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är ventilationen i rummet? Dvs finns det någon badrumsfläkt som transporterar bort fuktig luft när ni duschar? Annars riskerar ni bara att få nytt mögel.

Betongväggar i källare brukar vi reparera med Husfix om det inte är allt för stora/djupa hål. Knacka bort allt som sitter löst först och pensla på rikligt med primer.

Vi fulfixade ett badrumsgolv i källaren med Bergo-plattor. Inte optimalt, men snyggare än betonggolv och inte lika iskallt att gå på. Största problemet är att det inte är helt garanterat att dammsugaren får upp allt damm och småskräp som hamnar i/under plattorna, så man kan behöva lyfta upp dem ibland för att städa under.
 
Hej och stort tack för svar. Då vet jag hur jag ska gå tillväga med väggarna. Är det silikatfärg som gäller för målning sedan?

Bra poäng med ventilationen inne. Jag har varit så inställd på att all fukt kommer utifrån 😅 Jag har granskat badrummet och hittat en ventilationsfläkt (mycket osäker på hur effektiv den är dock) och en ventilationslucka som är helt stängd.

Vågar jag lägga sådana plattor och behålla golvet eller finns det risk att det är fukt och mögel under tror du?

Hälsar Elisabeth
 
E Elisabeth Johansson4 skrev:
Hej och stort tack för svar. Då vet jag hur jag ska gå tillväga med väggarna. Är det silikatfärg som gäller för målning sedan?

Bra poäng med ventilationen inne. Jag har varit så inställd på att all fukt kommer utifrån 😅 Jag har granskat badrummet och hittat en ventilationsfläkt (mycket osäker på hur effektiv den är dock) och en ventilationslucka som är helt stängd.

Vågar jag lägga sådana plattor och behålla golvet eller finns det risk att det är fukt och mögel under tror du?

Hälsar Elisabeth
Ja, silikatfärg eller sockelfärg är det som brukar rekommenderas till källarväggar.

I just badrum blir det ju väldigt mycket fukt från duschen, så där behövs ventilation även om det är i källaren 🙂 Ta loss fläkten och rengör kanalen om det behövs. Om kanalen är okej men fläkten är gammal och trött borde det vara enkelt för en elektriker att montera dit en ny fin fläkt istället. Gammalt mögel i badrummet kan med stor sannolikhet bero på dålig ventilation.

Bergo-plattorna (och andra liknande golvplattor i plast) är ju genomsläppliga, så fukt kan avdunsta. Det har inte blivit några problem hos oss iallafall 🙂
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.