Hej!

Är på jakt efter duschränna till nya badrummet. Har köpt mycket byggmaterial från Polen till billig peng tidigare och efter att ha sett prisskillnaden på just duschrännor blir man bra sugen. T.ex.

http://www.prysznicowo.pl/pl/c/z-syfonem-bocznym/74

Om man bortser från att de (möjligen) inte är godkända av BKR, kan man inte anta att de, liksom Purus m.fl, vet hur man konstruerar en sådan så att man kan få det helt tätt?

/Henrik
 
De är ju säkert helt ok, men jag skulle ringa och fråga mitt försäkringsbolag först hur de ställer sig...
 
Det finns en europeiskt ENstandard för detta och om varorna är provade enligt detta så är de OK i Sverige. Jag hade samma resa med en i Tyskland inköpt golvbrunn som Anticimex underkände för de kände inte igen märket. Sedan forskade jag i standrad-jungeln och fick till sist rätt.
 
Thomas_Bleking, vet du vilken standard det var?

/Henrik
 
Hittade följande på en polsk tillverkares sida:
Uppfyller norm BS-EN274-1 (testad av NIH)
Kan det vara denna norm som krävs av försäkringsbolag i Sverige?

/Henrik
 
Njaa. Fackmannamässigt utförande av tätskikt i våtrum brukar betyda att man måste följa reglerna från BKR eller GVK. Och de kräver att tätskiktet skall vara typprovat tillsammans med golvbrunnen. Så även om du har en "godkänd" golvbrunn, så måste den vara testad tillsammans med ex. LIPs tätskikt, annars uppfylls inte kravet för tätskiktet (dvs. brunnen är OK, men det finns inget tätskikt som är godkänt att använda mot den).

Just när det gäller de här rännorna så ställs detta på sin spets. Nu vet jag inget om just den här rännan. Men det vanliga är att anslutning mellan tätskikt och ränna sker genom någon form av limmning mot den rostfria ytan på brunnen. Och flera av tätskikt som är godkända tillsammans med vanliga runda brunnar med klämring fungerar inte mot de här brunnarna, eftersom deras lim inte fäster på rostfritt.

Eller det var så för ett par år sedan, allt utvecklas så det är fullt tänkbart att "alla" idag fungerar ihop. Men det är ett tydligt exempel på att typproven inte bara är en onödig formalitet.

Och just anslutningen mellan golvbrunn och tätskikt är den vanligaste anledningen till vattenskador.
 
Krilleman
Unidrain har liknande system som är godkända med de stora tätskiktssystem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.