Hej
Saknar en tråd angående installation av duschkar liknade som finns överallt i Europa, jag menar då de nedsänkta (troligen sanitetsporslin) de borde ju fungera bättre än mosaik, klinker med fogar osv. lättare att hålla rent.
Det verkar vara svårt att få tag i information angående installation någon som har installerat och kan dela med sig?
http://www.reuter-bathrooms.com/pro...er-tray-without-panel-1700-x-750-x-85-mm.html
 
Den här tråden kunde jag själv ha startat. Funderar på exakt samma sak. d^_^b

Hur en installation av duschkar görs kan hittas på Schweiziska Bauhaus, SE HÄR.

Ska bygga om badrum i äldre trähus och vill kakla, men samtidigt veta exakt vart vattnet tar vägen. I övriga Europa är standard att ha duschkar. Eller jag kan bara jämföra med Tyskland där jag är en hel del. Nymodigheten att duscha direkt på golvet, eller dusch i golvnivå som de säger, börjar att dyka upp först nu. Men då är den stora skillnaden att i Tyskland byggs det av sten, dvs minimalt med rörelser och vattenskador blir inte lika omfattande.

Så tanken är nu på duschkar som inte bygger på höjden så mkt. Men i Tyskland har de en helt annan lösning för avlopp än vad jag är van vid. Här leder avloppet i duschkaret direkt i rör in i väggen som jag gissar ansluter till avloppsstammen i väggen eller annorstädes.

Hur anpassar jag en sådan installation till svenska förhållanden?
  • Kan jag gjuta golvet under karet helt platt och ansluta avloppet direkt till rör sitter ihop med det större röret i golvet?
  • Måste det vara fall även under karet trots att det blir inbyggt?
  • Man duschar ju ändå mot väggen, kommer vatten att leta sig bakom plattorna ner under karet och där samla sig?
Jag skulle helst vilja undvika en golvbrunn under karet av flera anledningar: man har inte samma uppsikt om vatten samlas och gör skada, fall på golvet under gör att inbyggnationen blir mindre snygg och hela badrummet blir enklare att bygga. Kommer ändå ha brunn under badkar.

Hoppas fler kommer att kunna fylla på i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.