Jag har precis monterat upp och kopplat in en duschkabin i sommarstugan. Utrymmet, som nu är lite större än tidigare, har tidigare bara haft tvättställ+toalett.

Rör har dragits och mattläggare har varit här och lagt våtrumsmatta. En golvbrunn har installerats. Jag har anlitat rörmokare och mattläggare separat.

När jag testade duschkabinen inser jag att det inte är något fall mot golvbrunnen, utan snarare mot dörren. Detta borde jag förstås insett tidigare.

Det går att använda duschkabinen om jag är noga med att avloppsröret från duschkabinen hamnar precis ovanför golvbrunnen, men om den hamnar utanför rinner vattnet mot dörren.

Till golvbrunnen går också ett skvallerrör från varmvattenberedaren.

Det är förstås mitt fel att inte ha sett till att det finns fall mot golvbrunnen.

Nu till min fråga: Jag hade gärna undvikit att montera ned duschkabinen, slita loss våtrumsmattan, flytspackla, köpa ny våtrumsmatta och lägga ny våtrumsmatta. Finns det något sätt (mer eller mindre korrekt) att slippa göra allt detta? Koppla duschkabinen direkt till avloppet?
 
J
Det är väl inte hela vägen i en sommarstuga, speciellt inte då du har en våtrumsmatta under. En bild skulle underlätta. Kan du inte sätta en krök på slutet så att vattnet inte kommer med fart åt fel håll, utan nedåt i stället?
 
Avloppsröret från en duschkabin ska ju läggas på samma sätt som från ett badkar. Alltså ner i golvbrunnen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.