(postade denna tråd först i vattensektionen men såg sen senare att det fanns ett forum specifikt för badrum, så provar här för säkerhets skull då det kanske lämpar sig bättre)

Hejsan!
Min kära mor fyller 50 år inom kort, och då hon nyligen flyttade in i en ny bostadsrätt med inte alltför modernt upprustade badrum (rinner ut rätt mycket vatten när man duschar osv, känns inte optimalt) funderar jag på att ge henne en smidig duschkabin i födelsedagspresent.

Tänker mig något åt det här hållet: http://www.bauhaus.se/orlando-duschkabin-hoger.html

Men hur går egentligen installationen av en sådan till? Den ska ju stå i ett hörn och längs ena väggen i badrummet går det rör som följaktligen är i vägen (se bilder nedan). Måste man koppla in en rörmokare och ändra detta på något sätt eller brukar man snarare ställa kabinen framför själva rören, så det blir en liten liten springa bakom? Eller hur brukar folk göra? Och hur gör man med blandaren -- ska den i grund och botten sitta på samma plats men dras in på insidan av kabinen? (dvs att man monterar ner den, trycker in duschkabinen på sin plats och sedan skruvar fast den igen men på insidan - förutsatt att detta är praktiskt möjligt)

Är inte speciellt händig själv och har inte erfarenhet av att installera duschar sedan tidigare, men är det relativt enkelt ordnat -- så man t.ex kan ta hjälp av en lite händigare kompis istället för att bekosta rörmokarhjälp -- är det ju givetvis ett plus. Så jag uppskattar alla tips jag kan få.

Är det hela för invecklat och kostsamt får jag väl kanske hitta på någon back up-plan helt enkelt (om inte annat så finns ju duschväggar och dylika lösningar också, och sådana går ju sätta på den rörfria väggen), men hade varit kul att kunna fullfölja den ursprungliga planen. Kan tänka mig att just kabin är bäst på att hålla vattnet borta från resten av badrummet...
Tack på förhand! smile.gif

Såhär ser det ut vid duschhörnan där kabinen är tänkt att placeras:
Visa bilaga 62819

Visa bilaga 62818
 
Hej! Rören sitter där de sitter.. Har inte så många alternativ eftersom de går vidare till ett tvättställ.. Själva duschkabinen ansluter du enkelt med anslutningsslangar av samma typ som till tvättmaskiner... På rören som i dagsläget går upp till duschen monterar du 2st r15x15, förutsatt att du har 15mm rör... Annars r15x12... Sitter inga avstängningar till vattnet i badet vad jag kan se, så kolla upp var de är... Sitter de inte i lägenheten så måste du stänga i källaren, å då gäller det att du vet vad du pysslar med, för d blir snabbt en otrevlig stämning med grannarna om du stänger allt vatten å sen inte får ihop bitarna;)
 
Vid en närmare titt så verkar d sitta halvkopplingar i anslutningen mellan de vita å kromade rören... Då kan du ansluta slangen direkt där...
 
nikasp
Måste det verkligen vara en kabin, som jag tycker är fult och inte så trevligt att rengöra om man ens kommer åt. Går det inte med en duschhörna bara? Om man tänker till så kan man vika in dörrarna mot väggen och får en massa extra yta om badrummet är litet dessutom. Enkel rengöring också.

3315006A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nikasp skrev:
Måste det verkligen vara en kabin, som jag tycker är fult och inte så trevligt att rengöra om man ens kommer åt. Går det inte med en duschhörna bara? Om man tänker till så kan man vika in dörrarna mot väggen och får en massa extra yta om badrummet är litet dessutom. Enkel rengöring också.
Tack för svaren båda två!

Och nikasp: Jo, visserligen finns ju den där varianten också. Får väga lite för- och nackdelar.
Dock hamnar väl rören lite i vägen för hörnan också längs ena väggen? Brukar man göra hål i dörren för att passa in eller vad? Lär ju bli en del vatten utanför duschen annars. :confused:

På denna hörna jag hittade står det visserligen "Duschhörnet klarar utvändig rördragning upp till 35 mm från vägg." men exakt hur menar de då?
Länk: http://www.bygghemma.se/inomhus/bad...chhorn-noro-fix-r-88/p-217243#moreproductinfo

Det smidiga med hörna är ju visserligen att de ger ett mer luftigt intryck, vilket kanske är bra i och med att badrummet inte är så rymligt. Kan ev. kännas mer "instängt" och hoptryckt med kabin, men än är jag långt ifrån övertygad om vilket som passar bäst . :p
 
Redigerat:
Med en dushhörna och passerande rör så är lösningen att man gör hål/uttag i al. profilen som sitter fast på väggen. Hörnan monteras genom att man skruvar fast profilen på väggen, och därefter monteras duschväggarna i sina gångjärn. Oftast är profilen tvådelad så att en del först bultas i väggen därefter fixeras den andra halvan exakt lodrätt i den första skenan, och därefter monteras dörrarna. Det löser problemet med att väggar i badrum inte brukar vara lodräta, dörrarna måste monteras helt lodrätt, annars blir det en glipa mellan dem vid stängning.

Till vissa fabrikat finns det extra profiler så att man kan komma ut ännu lägre från väggen med gångjärnen, och klara grövre rör.
 
nikasp skrev:
Måste det verkligen vara en kabin, som jag tycker är fult och inte så trevligt att rengöra om man ens kommer åt. Går det inte med en duschhörna bara? Om man tänker till så kan man vika in dörrarna mot väggen och får en massa extra yta om badrummet är litet dessutom. Enkel rengöring också.
Visst är duschhörna snyggare på alla sätt och viss, men montagemässigt är det ju mycket mer jobb och är trådskaparen nu inte jättehändig så lär det gå illa med att loda in dörrarna och ta hål väggarna. Jag menar, vad är det för väggar? Betong? Ja då sitter de som berget. Gipsväggar? Ja då vill åtminstone jag ha en regel att fästa i, men så gillar jag också både livrem och hängslen :). Och hur ser fallet ut mot brunnen? Är det inte bra fall inom duschväggarna så rinner ju vattnet utanför. Han nämner i sitt inlägg att det rinner ut vatten när man duschar.

Nä, vill han ha en problemfri installation så är nog en kabin att föredra. Jag gillar inte dem heller men ibland så måste man kompromissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.