Har sökt runt på nätet men får inget klart svar!!
Hoppas er expertis kan hjälpa mig!

Vi bygger en bastu i tvättstugeutrymmet. Vi vill då även ha en duschkabin (utan tak) i tvättutrymmet.
Idag är det våtrumsmatta, målat med våtrumsfärg (tror vi) 1 m från golv och upp. Sedan tar kaklet vid, ca 1 m brett, och sista delen upp till tak är våtrumsfärg (tror vi). Vi vill ha duschkabinen i ett hörn och den ena väggen är en yttervägg.

Nu när vi bygger bastun (har flyttat en "väggfast" garderob)har vi sett att bakom kaklet finns ingen våtspärr, endast gipsskivor..

Hur måste vi göra nu?
1. Ta bort kaklet, våtspärra eller våtrumsfärg där duschkabinen skall stå?
2. Våtspärra väggarna i hela tvättstugeutrymmet?
3. Våtrumsfärg på väggen där duschkabinen skall stå?

har fått tips om att prata med vårt försäkringsbolag.. är det ett bra tips?

Jag blir helt snurrig av allt detta!!

Tacksam för snabba svar... då bastun snart är klar
 
För de som undrar så har jag fått svar nu.. efter ihärdigt letande och ringande..
Jag ringde vårt försäkringsbolag (tack för det tipset) och de hänvisade mig till ett VVS-företag och DÄR kunde de svara på min fråga.

Svaret blev: NEJ, din tvättstuga blir inte klassas som våtutrymme om du sätter in en duschkabin. HÄRLIGT!!!!!!!
 
ok, undrar hur det blir för mig då, jag ska både sätta in en toalett och duschkabin, i min tvättstuga...måste ju ändå räknas som badrum då?

mvh nicholas
 
Tipsar vidare mitt tips jag fick...
Kolla med ditt försäkringsbolag. Mitt kunde inte svara men hänvisade till vvsforetagen.se. Fick prata med en man som berättade vad som gällde... även om HAN INTE gillade att jag satte in en duschkabin och det INTE räknas som våtrum. Men, men sådana är reglarna, som han uttryckte sig..
Bra ventilation, våtrumsmatta 50 mm upp på vägg... så sa han till mig.
Vad som gäller toalett vet jag inte..
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.