R
Hej,
Ska köpa en duschkabin, det jag undrar och som ni kan se på den bifogade bilden är, hur insatllerar jag vatten till kabinen? Får man med långa pex slangar eller nått som jag anslutar där min blandare sitter idag? Isåfall, idag sitter ju blandaren på vänster sida av väggen sett från denna kabin, o då ska man väl dra långa vattenslangar till baksidan av kabinen? Nån som kan berätta lite praktiskt?
435024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ansluter vanligtvis med denna typ av slang.
0365251512-hemS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns med olika varianter av anslutningar, raka, vinklar etc.
dessa är vanligtvis 1/2", sitter packning i dem så inget gängtejp osv.
Sen behöver du eventuellt några övergångar från din blandare och så men det finns att köpa på alla välsorterade byggvaruhus.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ska du ha en liknande kabin som på bilden måste du kontrollera så det finns utrymme för kopplingarna som blir vid din blandare. Det kan ev bygga ut en bit beroende på hur det ser ut!

Vad har du för blandare idag?
 
R
De sitter två utgångar från väggen. Bredden på gängan är ca 3cm. Sticker väl ut ca 5cm från väggen.
 
Nä jag tror inte Roland har någon blandare monterad. Eller hur? I så fall tar du bort den först.
Sätt två vinklade kulventiler på rören som kommer ur väggen, fortsätt med lagom långa slangar till kabinens blandare. Ta till så du kan dra ut kabinen och göra rent golvbrunnen utan att lossa slangarna. Du kommer inte att kunna ställa kabinen dikt väggen men ganska nära.
 
R
Det sitter en blandare där idag ska tilläggas men den får ju tas bort isåfall.
 
Å använd lin och sånt där tätgucka om du behöver täta, så kan du justera ventilerna lite grann så de sitter snyggt.
 
R
Maxikatten skrev:
Å använd lin och sånt där tätgucka om du behöver täta, så kan du justera ventilerna lite grann så de sitter snyggt.
hur menar du?
 
Det kanske finns olika ventiler men de jag fick fatt i hade gängad fast anslutning för att skruvas direkt på armaturbrickans utgångar. Då är det enklast att använda lin och en tätningspasta. På så vis kan du justera ventilerna så de sitter rakt utan att det läcker. Gängtejp rivs gärna sönder om man försöker efterjustera. Det finns någon slags Loctite också men det har jag inte provat.
Det är inte nödvändigt att ha ventiler men jag tycker det är bra att kunna stänga av en enskild installation om den blir fel på i stället för hela huset.
Om du fortfarande känner dig osäker så går du bara till en bra VVS-butik så plockar de fram precis vad du behöver och visar hur du ska använda grejerna.
 
R
ja nån form av kulventiler kanske hade varit bra på duschen som du säger.
 
Krilleman
Det beror ju helt på vilken blandare som sitter idag, det är ju den som avgör vilka övergångar du behöver till slangarna. Kontrollera så installationsutrymme finns om du ska ha en liknande duschkabin som på bilden! För den varianten är inskjuten till väggen!
 
Ett cc mått mellan befintliga kv/vv anslutningar skulle hjälpa till.

mvh
 
Redigerat:
spekerök skrev:
Ett cc mått mellan befintliga kv/vv anslutningar skulle hjälpa till.

mvh
Hurdå?
 
R
nu har jag kollat vidare och fick inte tag i kabinen ovan, istället tittar jag på följande kabin. Grejen med den är ju att glaset är genomskinligt baktill vilket gör mig fundersam eftersom mitt nuvarande utlopp av rören i väggen sitter ju på vänster sida sett framifrån av denna kabin. Detta gör ju att man kommer se slangarna därifrån som går till kabinens baksida och ansluter. Hur tänker man där?
95350070full.jpg
 
Ja du, det är en bra fråga. Eftersom rören aldrig behagar komma ut i hörnet så vete f-n. Vi tänkte inte på det innan utan valde en kabin med mönster på glaset för att minska insynen. Bonusen blev att vi inte ser lika mycket av slangarna heller. Men hade vi haft den helt i klarglas kanske vi hade stört oss på anslutningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.