Jag har två duschkabiner och båda två korkar igen på nolltid.

Jag har funderat på att byta golvventiler i kabinerna och slangar undertill som leder till badrummens fasta golvbrunnar - någonting med större diameter, färre krökar och mer flöde! Finns det någon tillverkare som utlovar större volym per minut?
 
Är det i golvventilen det korkar igen eller senare i slangen och i utloppet i golvbrunnen (där brukar det också samla sig avlagringar och till sist hindra utflödet mer eller mindre).

Hårbalsam och gärna tillsammans med hår är en orsak till snabbare igenkorkning precis som sköljmedel för tvättmaskiner och av samma orsak då hårbalsam/sköljmedel är katjon-tensider medans hårschampo/tvättmedel är anjon-tensider och är antagonister mot varandra och när de hittar och förenas med varandra så bildas det klet som gärna sätter sig av på rörväggarna, gärna med hjälp av hår och textilfiber som armering och andra ämnen från huden längs efter hela avloppsystemet och är en delorsak till varför stopp inträffar fortare. Det andra orsaken till stopp är fett och olja i köksvasken som av kallare temperatur stelnar och med allt annat också orsak att det korkar igen i avloppet.

Med ovanstående i minnet så kanske inses att grövre slangar kommer inte att hjälpa mot stopp, möjligen längre mellanrum per gång men också mer bös att rensa per gång.

Om familjen använder mycket hårbalsam för sin hårvård så börja med att minska detta, (och likaså sköljmedel i tvättmaskin) och det bästa för att öka motiveringen är att de som står för mest av det också får rensa efter sig när det blir stopp - med din instruktion första gången men låt dem själva få hantera klägget...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K
J Jesper Bylund2 skrev:
Jag har två duschkabiner och båda två korkar igen på nolltid.

Jag har funderat på att byta golvventiler i kabinerna och slangar undertill som leder till badrummens fasta golvbrunnar - någonting med större diameter, färre krökar och mer flöde! Finns det någon tillverkare som utlovar större volym per minut?
Har samma problem.. tror största orsaken är ventilen/rensen men också luft pga liten rördiameter. Stampar jag till ventilen med vatten i så det blir ett litet tryck, alt spolar med stark duschstråle i början av duschningen så rinner det bra sedan.
 
K Kirre2021 skrev:
Har samma problem.. tror största orsaken är ventilen/rensen men också luft pga liten rördiameter. Stampar jag till ventilen med vatten i så det blir ett litet tryck, alt spolar med stark duschstråle i början av duschningen så rinner det bra sedan.
en del ventil/rens i ducshkabin har också en vattenlås vilket inte alltid inses och det skall tas ur en kopp eller liknande innan man kommer åt allt i vattenlåset och försöka få ur böset.

titta också i golvbrunnen där slangen rinner ut att det inte byggs upp en vall av bös kring utloppet och hindrar flödet - det brukar vara sådant om hindra flöde till en början men efter stamp i vattnet över ventilen eller hård vattenstråle rinner lättare - tills nästa gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.