Jag läser och läser. Mycket bra forum detta men det blir virrigt i skallen av alla regler och teknik. Jag hoppas nån vill hjälpa mig att lugna ned de snurrande tankarna.

Jag har rivit ut det 30 år gamla materialet från vårt hus byggt 1979 som vi flyttade in i när det var klart 1980. Nytt och fint med material som vi valt i en hast vid besök över en helg i Göteborg. Ett radhus byggt i en slänt med berget bakom som skydd från sydvästen som det ska vara på västkusten.

Nu är plastmattorna i dusch och bastudelen/tvättstugan källaren utrivna. De hade spruckit i ett hörn i duschen och det var lite fuktigt under mot betongen. Mattlimmet var vattenlösligt men på betonggolvet mot väggen ligger något hårdare "lim" som kan vara den dåtida "fuktspärren". Duschhörnans väggar är utrivna liksom mellanväggen till tvättstugan. Golvet är spacklat och tvättstugans golv har fall mot golvbrunn liksom duschhörnan. Avslappningsrummet mellan duschen och bastun är inte våtrum och har inget fall utan bara planspacklat. Allt är i bra skick och det syns att det är god kvalitet på arbtetet. Bastun får vara som den är då den verkar vara i gott skick men golvmattan är utriven och ersätts med klinker eller kakel.

Så här ser planen ut:

Duschhörnans väggar plåtreglas upp med 30 cc mellan reglarna och sätts våtrumsgips på duschsidan. Kortlingar i trä för ev. hylla, krokar mm och i väggen dras som tidigare vattnet i väggen fram till duschblandarens "monteringsplåt" som sätts i träkortling. Hur får man detta stadigt med de veka plåtreglarna? Några dm av väggen i duschhörnan är kall yttervägg i betong. Den kommer att kunna ge utfälld fukt kalla dagar om det är fuktigt i rummet. Men den ger då ingen skada på plåten annat än att den kan rosta. Ska man skydda plåten på nåt sätt?

Med t.ex en plastremsa bakom de plåtreglar som tangerar den kalla väggen skulle de klara sig bättre mot fuktangrepp.

Det går bra att ha rör utan skarv inuti en vägg säger rörfirman. Man får röranslutningen till duschblandaren på utsidan vägg om man kan lita på honom. Så droppet kommer utanför våtskiktet.

Golbrunnen har bilats bort och ersatts med en ny godkänd som ska gjutas in med expanderbetong som mannen i byggmarknaden föreslog. Golvfallet är OK i både dusch och tvättstuga och får vara som det är. Bilas bort runt golvbrunnarna för att få bra anslutning till golvbrunnssargen. Eller måste allt spackel bort av nån anledning?

En vägg som vetter mot grannens källare=varm och torr får vara som den är med träreglar och gips. Där läggs fiberväv som målas. Detta avslappningsrum är inte våtrum.

Väggen i avslappningsrummet mot tvättstugan är ju våtrumsvägg så där blir det plåtreglad vägg och fiberduk/målning på avsl.sidan och våttapet eller kakel på tvättstugesidan. Har inte bestämt än. Egentligen skulle här vanligt gips kunna användas då ingen innestängd fukt kan orsaka problem vilket inte heller var fallet med den 30 år gamla konstruktionen, träregel/gips/våttapet. Lite fukt hade krupit ut i golvregeln men inget synligt mögel eller lukt. Trots den fukttäta mattan som stängt in betonggolvplattans fukt.

En del av väggen sparas som den är då rör går ut från varmvattenberedaren. Där är rörskarvar i vägg så där tar jag upp inspektionslucka ut mot avslappningsrummet så man lätt kan se ev. läckage. Den delen ligger nära bastun och en garderrob där bergvärmen står och sparas för kommande renovering. Då kan detta åtgärdas t.ex när bergvärmepumpen ska bytas om några år. Det är ett jäkla meck och skruva bort beredaren med alla tillbehör för att få upp en meter ny vägg med plåtreglar.

Ett gjutfel i plattan har släppt genom vatten ett antal gånger. Det är nästan en dm djupt hål där det kommit upp vatten under regnperioder? och murknat en träregel i plattan. Där blir det plåtregel nu förstås.Vad tätar man plattan med?

En grej som lugnar mig är att hur klantig jag än är så måste det bli mycket bättre än förhållandet innan med instängd fukt under plastmattorna och träreglar fästa i betonggolvet. Och den gamla konstruktionen hade ändå klarat sig i 30 år.

Förlåt all text men det är svårt att gena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.