Vilket alternativ gör sig bäst?

  • Alternativ 1

    2 Röster 50,0%
  • Alternativ 2

    1 Röster 25,0%
  • Alternativ 3

    1 Röster 25,0%
  • Antal röster
    4
Hej!

Det drar igång en badrumsrenovering i början av februari och vi är inte helt hundra på vad som blir bästa duschlösningen.

Badrummet i aktuellt skick.
20191230193529-83.226.206.207.jpg

Badkarsalkoven är i ca 170-175 cm x 70 cm. Badkaret kommer ryka, endast dusch är aktuellt. Övrig inredning kommer stanna på sina aktuella platser och givetvis uppdateras. Brunnen kommer givetvis flyttas.

Hörnet in till vänster går ej att ta ner pga av rör/trumma bakom ner till kök. Vi kommer därför att förlänga den väggen fram till fönstret. Vilket gör att vi får en vägg på 89cm fram till fönster.

Nedan har vi tre alternativ som är aktuella. Blåa rektanglar motsvarar duscharmatur(Takdusch). Absolut inte skalenliga på något sätt.
20191230193050-83.226.206.207.jpg

Alternativ 1
Endast en fast duschvägg på 100cm. Bredden kommer då vara 80 cm, missade skriva ut det.

Alternativ 2
Här tänker vi oss kombinationen fast vägg 100cm(eller 90?) med en dörr 80 cm. Här kanske flytt av duscharmatur kan vara aktuell till position B för att få mer bredd på duschen?

Alternativ 3
Möjliga tänkta kombinationer på detta alternativ är fast vägg/dörr, eller kan dörr/dörr kan vara trevligt?

Vilket tror ni skulle göra sig bäst?
 
2B hade jag valt av dessa.
 
2b, det blir väldigt snarlikt hur jag tänker göra.
Ska ha en bredd på 100-110 cm och ett djup av 90cm. Blandare på den breda väggen.

För man vill ha det bredare än djupare när man tvagar hår eller under armar.
 
BirgitS
Alternativ 3 är en för trång dusch.

När det gäller alternativ 1 så litar jag aldrig på att det inte kommer vatten utanför, vilket t.ex. gör att jag inte skulle vilja ha handdukarna hängande på högerväggen.

I alternativ 2 tycker jag att 80 cm på ena hållet gör att långa personer behöver minst 100 cm på andra hållet. Men jag skulle ju välja två duschdörrar, t.ex. blir det ju då enklare att städa sidan av toastolen och lite luftigare känsla när den dörren svängs in mot väggen även om den inte går hela vägen in.
 
Vi hade liknande förutsättningar som er. Lite andra mått där badkaret stod, 100x160cm. Renoverade badrummet för drygt 2 år sedan med följande resultat.
Renoverat badrum med dubbeldusch och mosaikdetaljer, vit kakelvägg och frostad fönsterglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kliver fortfarande in i duschen och känner mig fruktansvärt nöjd och glad i valet av dubbeldusch. Aldrig varit trångt i duschen än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.