Har någon tips på var jag kan hitta delen till duschhandtaget som ska hakas på tappen på denna duschstång?
Jag har inte ens hittat bilder på google på en sådan. Varken med svensk eller engelsk sökning. Alla hållare verkar vara av typen klyka idag.
Som det är nu är det bara en slang till duschhandtaget så man måste hålla i det med ena handen samtidigt som man tvättar sig med den andra, vilket är opraktiskt. Jag skulle kunna köpa en glidhållare med klyka till stången om jag visste vilken diameter den har (18, 20, 22 eller 24 mm). Duschen befinner sig tyvärr på annan ort fem timmar bort så jag kan inte mäta.
Det känns väldigt onödigt att köpa ny komplett duschstång när den nuvarande är i bra skick.
 
  • Duschstång i metall monterad på kaklad vägg utan duschhandtagshållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tack för svaret. Jag har för mig att det gick att vinkla duschhandtaget med den här lösningen också. Men det var länge sedan jag såg en.
 
Hittade en bild till slut. Blandaren är en Vårgårda. Det är ju bara själva anslutningen mellan duschhandtaget och slangen som behövs. Men de säljs väl knappast som nya någonstans.
 
  • Vårgårda duschblandare med anslutningen mellan handtag och slang synlig på ett underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla gustavsbergs sida vårgårda ingår i gustavsberg numera
 
J
Det är Grohe och den gick att vinkla. Vanlig på 70 talet
 
T tergo skrev:
kolla gustavsbergs sida vårgårda ingår i gustavsberg numera
Tack för tipset. Tyvärr inget napp där heller.
 
Y
Jag hade tagit bort den delen på stången och monterat en ny ifrån detta kittet:
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/arrow-258-10-duschst.html
Ifall det är likvärdiga diametrar på rören.

Fast risken är att du måste lossa ett fäste för att kunna dra loss fästet från röret och då kanske man likagärna kan montera hela nya kittet. 288kr känns ju rätt så billigt för att få fixat problemet oavsett om man plockar en del eller använder hela kalaset.Såvida du inte lämnar kvar det gamla fästet och bara kompletterar med ett nytt ovanför, den går att dela på vid montering så röret måste inte lossas. *

*Du får troligen vända på din duschslang och få räfflade muttern vid duschmunstycket. [edit]såg nu att bilden var lånad.
 
Redigerat:
J J P skrev:
Det är Grohe och den gick att vinkla. Vanlig på 70 talet
Inget napp på deras hemsida. Tack i alla fall.
 
Y Yrrol skrev:
Jag hade tagit bort den delen på stången och monterat en ny ifrån detta kittet:
[länk]
Ifall det är likvärdiga diametrar på rören.

Fast risken är att du måste lossa ett fäste för att kunna dra loss fästet från röret och då kanske man likagärna kan montera hela nya kittet. 288kr känns ju rätt så billigt för att få fixat problemet oavsett om man plockar en del eller använder hela kalaset.*

*Du får troligen vända på din duschslang och få räfflade muttern vid duschmunstycket.
Tack. Det lutar väl åt att byta så gott som hela. Hade jag haft rörmåttet så kunde jag ta med rätt "glider".
 
Y
Y
J
Googla på Grohe lednippel så finns den för 257:- att köpa. Se även hansgrohe.se
 
J J P skrev:
Googla på Grohe lednippel så finns den för 257:- att köpa. Se även hansgrohe.se
Där var den. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.