Hej!
Min 80-tals duschhörna ska ut och ersättas med något som är lättare att hålla rent (utan att använda tandbörste i alla vinklar och vrår). Har sett en del moderna duschhörnor men tycker inte dom verkar gedigna nog :-/ .... men har inte sett dom dyraste än ;).
Nu börjar jag överväga en fast glasvägg (ifö Solid SV) + duschdraperi. Draperier har en irriterande egenskap att klistra sej fast på den våta kroppen >:(. Finns det draperier som inte gör det ?
Är det helt tokigt att välja draperiet ? Kan det vara bättre med en traditionell duchhörna med fasta väggar  som håller tätt men förstås i en modern utgåva ? Är det mer förnuftigt att välja en dusch med svängbara dörrar?
I väntan på kloka tips från duschägare som är nöjda/missnöjda med sina duschsystem ...
gaia
 
Vi har faktiskt ett draperi i vårt nya badrum nu i väntan på duschväggen. Det funkar bra men jag skulle inte vilja ha det alltid, det står för nära handfatsskåpet så vi har satt ett provisoriskt skydd där nu. Glasväggarna är mycket fräschare men med draperi samt glasvägg blir det inga smutssamlande kanter så varför inte? Välj svängbara dörrar om ditt fall är byggt för det och den får plats, de kräver en del utrymme utanför.
 
JAA!! Är SÅÅ trött på det förbaskade draperiet >:( Duschen blir ju hälften så liten när det sugs in, för att inte tala om när man vill va 2... Ska bli gott att flytta in till nyrenoverad dusch med glasdörrar. Hoppas bara inte kalket sitter för hårt :-/ Chefen är iaf nöjd med sina dörrar. Valde dörrarna ist för kabin som är mkt pilligare att städa. Alltså: NEJ till draperi!!
 
ankan35 skrev:
Glasväggarna är mycket fräschare men med draperi samt glasvägg blir det inga smutssamlande kanter så varför inte? Välj svängbara dörrar om ditt fall är byggt för det och den får plats, de kräver en del utrymme utanför.
ja, det är just dom kanterna jag vill gärna komma ifrån :). Golvfal är på gränsen till att kalas fal och jag misstänker att det kommer att rinna ut utan ordentlig tröskel :(. Ja, det är svårt att välja melan pest och kolera ;D
gaia
 
Jag har duschdraperi, men har satsat på en lite tjockare variant i plast, ett sånt där som nästan ser ut som en "randig" glasvägg när det hänger slätt (om du förstår vad jag menar). Har aldrig råkat ut för att det kletar mot kroppen. Tror att det mest är sånadär tunna, flygiga draperier som gör så. Eller?
 
Jag tycker duschdraperi är praktiskt, billigt, lätt att variera, och går förmodligen inte sönder lika mycket som en duschdörr som öppnas/stängs dagligen. Så mitt förslag är en duschhytt där ena väggen är av glas och ena väggen är ett duschdraperi.
 
Ställ en schampooflaska eller liknande på golvet, i draperiets nederkant/mitt, när du dushar. Det håller draperiet kvar på plats och släpper in luften på sidan istället.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Tack för så många praktiska tips!
Nu känns det inte längre fel med ett draperi - rätt tyg och ett hinder mitt i ingången så anfaller den kanske inte ;). Har också tänkt på att sy i en extra rad med tyngder i nedre kanten.
Svängbara dörrar kan vi tyvärr inte ha så en enkel fast glasvägg med draperi bedömmer jag som näst-bäst ang. glasputsning. Dessutom kan det bli en dusch på 105x90cm i stället för 90x90cm. Man kan själv bestämma hur lång draperistång man vill ha upp
till 120cm. Det blir en stor plus med denna lösning i vårt badrum på 3,6m2.
Ska berätta om jag lyckades hålla draperiet på plats när allt är klar men det dröjer ... leveranstid kan bli lång under semesterperioden.

Hej morsan!
Duschpersienn skulle jag säkert välja om jag hade fönster mitt i duschen eller dusch i badkar men det verkar inte så smart att bygga hela duchväggen av den :-/. Och en nackdel för mej är att jag får inte persiennen in i tvättmaskinen :(
gaia
 
gaia - i mitt nya duschrum har jag läckert helsvart kakel, glasvägg mot 'rummet' och kritvitt duschdraperi från IKEA ::)... Eftersom duschen gränsar till bastudörr och grovingångsdörr skulle det bli alltför trångt med en glasdörr. Det funkar ypperligt med enkelt duschdraperi men jag har högt i tak så det blir det inget 'draperismet' när man duschar. Det är inte alltid det dyraste blir bäst ;) - jag tycker själv mitt duschrum känns riktigt lyxigt!
 
Ack ja, yonna, min källarbad har bara 2,2m till tak så det kommer att ställa till det .
Jag får nog sy in dragkädja som i en tält  ;D
Min enda lyx blir en egenhändig etsad glas i badrumsdörren och kanske något motiv på duschväggen också ...  om jag nu får som jag vill  ;)
gaia
 
I mitt förra badrum blötte jag först sidorna på duschförhänget och då smetade de automatiskt fast sig i sidoväggarna. Funkade ganska bra - och där hade jag mycket låg takhöjd (de resliga manliga bekanntingarna fick knäa vid duschandet ;D).
 
Vi har draperi nu tillfälligt, men vi har inga problem att det smetar fast på kroppen. Tror att det kanske finns små tyngder i det, eller så beror det på den nya fläkten.
 
Jag pratade av en händelse med en nördig fysikstuderande idag. De håller på att renovera ett gammalt hus och var och inspekterade vårt nybygge. Vi kollade in i tvättstugan och diskuterade lite olika lösningar på rördragning. Passade på att fråga om det där med duschdraperiet som allting åker in mot kroppen.
- Ingen aning, men det varma vattnet borde värma upp luften som då stiger uppåt och suger in kall luft nertill.
Låter sannolikt Den kalla inströmmande luftern nertill borde dra med sig draperiet. Det är alltså i kroppen som drar åt sig draperiet. Kroppen står bara ivägen. Testade med kallt vatten i duschen och då står draperiet still. På med varmt vatten och draperiet drar in i duschen.
Vad tror ni?

;D :-? :p
 
Johan Gunverth skrev:
Jag pratade av en händelse med en nördig fysikstuderande idag. De håller på att renovera ett gammalt hus och var och inspekterade vårt nybygge. Vi kollade in i tvättstugan och diskuterade lite olika lösningar på rördragning. Passade på att fråga om det där med duschdraperiet som allting åker in mot kroppen.
- Ingen aning, men det varma vattnet borde värma upp luften som då stiger uppåt och suger in kall luft nertill.
Låter sannolikt Den kalla inströmmande luftern nertill borde dra med sig draperiet. Det är alltså i kroppen som drar åt sig draperiet. Kroppen står bara ivägen. Testade med kallt vatten i duschen och då står draperiet still. På med varmt vatten och draperiet drar in i duschen.
Vad tror ni?

;D :-? :p
Lösning på alla problem: Duscha i kallt vatten! Det sparar energi också!

Men annars såg jag hemma hos en bekant att det hängde fast små tyngder i klämmor längst ner på draperiet, det kanske är en bra lösning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.