I reglerna står det ju att duschbrunnen måste vara fast förankrad på kortlingar med adapterplattan, och att den måste vara placerad minst 20 cm från vägg (de vanliga brunnarna - har själv en Purusbrunn). Är det yttervägg den regeln gäller ifrån eller är det från alla väggar, även de som är uppbyggda? Har byggt en nisch för duschen och så är det sen bastuväggen (se bild). Kom att tänka på det när jag höll på med golvet. I mitt bjälklag är det nämligen så att det går en bjälk precis på 20x20 måttet så jag hade ingen möjlighet till att sätta min brunn precis där, utan gjorde i bästa möjliga mån (karvade ut bjälken så mycket man får och la avloppet i bjälken men brunnen precis vid sidan om.) Nu kunde jag inte karva ut tillräckligt mycket för att brunnen skulle kunna sitta där så jag var tvungen att lägga den aningen åt sidan, alltså mot bastuväggens håll. Måttet från ytterväggen är fortfarande 20cm. Är det här ett stort problem? Alternativet hade varit att lägga brunne på andra sidan bjälken, men tyckte att den då hamnade alldeles för nära duschdörrarna och att fallet skulle bli fel) Jag har läst att om man har en bra anledning så kan man göra så här, men stämmer det? Nu blir ju det estetiska lite fel, men det är inget som kommer märkas så jättemycket när allt väl är på plats.

Mvh
 
  • duschbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är för att manschetten ska få plats och att du ska kunna sätta tätband/utvik i golv/väggvinkeln
tätarken är 37x37 iaf dom jag har och sen brukar det väl vara 5cm band/utvik

mät eller lägg löst på golvet för att se så det får plats, man kan ev också göra ett lite mindre fall från nischen mot brunnen för att inte få så stor spänning i manschetten
 
Kan man klippa till tätarket ifall det visar sig att den hamnar upp på vägg? Jag har redan skapat ett fall från nischen mot brunnen just för vattnets skull, så det är ju bra att det även motverkar spänning i manschetten.

Nino, är det fel att ha gjort så här? Vad säger reglerna och ev. besiktningsmän i framtiden? Godtar de min förklaring på varför jag satte brunnen som jag gjorde?
 
du ska nog inte klippa manschetten...
jag menade att inte ha för stort fall mellan nischen och ner till brunnen, ju tvärare desto mer spänning

Fel och fel... ska man vara paragrafryttare så JA
men jag TROR inte det spelar så stor roll om allt annat är bra gjort. skulle du leja bort allt och dom gjort så här så blir det väl bara bli en avvikelse i kvalitetsdokumentet.

Ta några kort, före tätskikt, när du satt väggduken, före brunnsmanschetten så man ser att det är rent, kort på manschetten där man ser skärmall / puruskniv, när hela tätskiktet är klart, gärna kort så att man ser ett vattenpass så att det syns att det inte är bakfall.
 
ahh.. okej då är jag med! Jag har inte spacklat klart vid brunnen än så jag kan göra fallet lite mindre där.

Okej, det är nog bra att jag tar kort hela tiden under renoveringens gång som jag sparar i en pärm.

Skönt att höra att det troligen inte vållar något stort problem.

Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.