Jag undrar dels om det finns objektiva skillander mellan olika typer av metallsilar (hålmönster) som är kvadratiska (ca15x15) samt skillnad i metallsil jämfört med en kvadratisk kakelplatta (15x15) med ett hål längs dess kanter för avlopp.

Finns det någon objektiv skillnad i dränage, underhåll, rengörning eller tråkiga erfarenheter kvalitativt jämfört med de olika varianterna?
Alltså kakelplatta mot metallsil och utseende på själva metallsilarna.

Det komma vara kuvertskuret i övrigt. Är det sämre än att bara ha 15x15plattor i duschen?

Bifogar en exempelbild på vad jag menar med kakelplattan för att undvika missförstånd.

Tack!
 
  • En hörndusch med beige kakel och en golvbrunn markerad med en svart linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kuvertskärning kräver en plattsättare med välutvecklat sinne för estetik och mycket gott handlag för att det ska bli snyggt.

I din bild stör jag mig på att den svarta "fyrkanten" inte är symmetriskt placerad jämfört med kakelfogen.
 
  • Arg
AG A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kuvertskärning kräver en plattsättare med välutvecklat sinne för estetik och mycket gott handlag för att det ska bli snyggt.

I din bild stör jag mig på att den svarta "fyrkanten" inte är symmetriskt placerad jämfört med kakelfogen.
Bilden är bara en bild jag googlat för att visa vad jag menar för typ av "sil".

Detta är i samband med husbygge och kommer ha fackmän som monterar. Det tekniska är inga bekymmer. Jag måste stå för valet bara :)
 
BirgitS
Jag tog bilden som exempel på att det kräver gott estetiskt sinne för att få det snyggt vilket alla plattsättare inte har. Du måste bedöma sannolikheten för att din plattsättare gör ett jobb som du är nöjd med, du kan t.ex. be om referenser. Om hen inte kan få det snyggt kan mindre plattor och metallgaller vara bättre.
 
Jag kanske missförstår, men behöver det vara antingen eller?
Vi har det just så, med kakelplatta, men med en metallsil under.
Kombon gör att man fångar upp hår under plattan och därmed smidigt kan rengöra, men utan att det syns.
Tog lite snabba bilder, kanske blir enklare :
Grått kaklat badrumsgolv med en golvbrunn och dörrglas reflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå kaklad duschhörna med dörrkarm och synlig golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi har likadant med metallgaller under, där samlas det mesta av håret. Dvs den behöver rensas oftare än själva golvbrunnen/vattenlåset.
 
H Humsipums skrev:
och kommer ha fackmän som monterar. Det tekniska är inga bekymmer.
Det är nog många som tänkt så vid beställningen innan de långt senare skapar en tråd här där de ifrågasätter resultatet. ;):cry: Men visst, är du säker på dina fackmäns kvalifikationer så går det mesta även att göra med utomordentligt resultat.
 
T
H Humsipums skrev:
Jag undrar dels om det finns objektiva skillander mellan olika typer av metallsilar (hålmönster) som är kvadratiska (ca15x15) samt skillnad i metallsil jämfört med en kvadratisk kakelplatta (15x15) med ett hål längs dess kanter för avlopp.

Finns det någon objektiv skillnad i dränage, underhåll, rengörning eller tråkiga erfarenheter kvalitativt jämfört med de olika varianterna?
Alltså kakelplatta mot metallsil och utseende på själva metallsilarna.

Det komma vara kuvertskuret i övrigt. Är det sämre än att bara ha 15x15plattor i duschen?

Bifogar en exempelbild på vad jag menar med kakelplattan för att undvika missförstånd.

Tack!
Enda skillnaden är att en vanlig klinkerram med hålmönster sväljer undan vattnet lite bättre men jag har själv en med klinkerplatta och den funkar prima. Meddela bara plattsättaren innan det är dags för att flytspackla för en klinkerram med en klinkerplatta i kräver mer fall i tätskiktsnivå då ramen på en "tile in" är 15-20 mm hög beroende på storlek alltså om den är 15 cm eller 20 cm stor vilket medför att man får lägga på ganska rejält med fix runt brunnen och vet man då inte om detta så bygger man bort hela fallet med fixet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.