Har nyligen köpt sommarstuga (som jag tänkte använda lite på vintrarna också).

när vi var i huset under helgen visadee det sig att något hänt med blandaren i duschen. När vi slog på vattnet in i huset så började det spruta vatten i duschen. trots att inte kranen var på. Det sprutade vatten ur alla tänkbara skarvar på blandaren, men inget vatten kom ur slangen. Det var dock ingen ispropp i slangen.

Jag har hört att temostatblandare skall vara extra känlsiga mot kyla - stämmer det. Kan det var så att blandaren helt enkelt fryst sönder. Jag har lite stödvärme på i huset, men där duschen är är det inte så bra isolerat och inte heller någon värme påslagen.

Kort sagt - 1) har den frusit sönder? 2) några tips på vad jag kan göra (förutom att byta ut den trasiga) i framtiden för att slippa problem

Tacksam för svar
/Kalle
 
Troligen har den frusit sönder - har du tur kan du köpa en packningssats bara och raparera den med.
I fortsättningen bör du nog tömma den på vatten när du åker därifrån - låt kranen stå öppen + ev dusch slang ligga ned och tömma ut allt vatten...

/K
 
Hålla värmen eller att du tar bort den för att kunna tömma den helt och undvika sönderfrysning, skiljer kanske mellan olika fabrikat. Egen erfarenhet och fick blandarhuset spräckt av isen då det inte räckte med att försöka tömma den via utloppet.
 
Det är nog bara att köpa ny tyvärr. Har själv försökt laga min som frös sönder men det är lögn i ... att få dem täta igen. Och då hade jag ändå försökt att tömma ut allt vatten i den.
Jag tar alltid bort min när jag åker hem. Man kan bli förvånad hur mycket vatten som kan gömma sig i en blandares alla vinklar och vrår.
 
Kalle, starta inte tre identiska trådar om samma sak nästa gång är du snäll. Det skapar bara förvirring och gör att det är omöjligt att föra diskussioner om saker när folk skriver i olika trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.