2012 renoverade vi badrummet och byggde en separat dusch-nisch där vi har en termostatblandare för duschen.
Igår började den läcka med ett lätt droppande ur duschmunstycket och idag efter att jag duschat kan jag inte stänga av vattnet helt.
Det står och droppar rätt fort, det blir 8 liter på 20 minuter (har stoppat duschslangen i en hink).
Blandaren är en Hans Grohe Ecostat S Dusch 150 mm oc den ser ut så här:

Hans Grohe Ecostat S termostatblandare för dusch monterad på badrumsvägg med synlig droppvattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först och främst:
Finns det nån sorts propp man kan skruva dit i stället för duschslangen för att få stopp på rinnet?

Men sedan:
Hur kan jag laga detta?
Måste hela blandaren bytas?
 
G1/2” är gängan till duschslangen (samma storlek som den mindre Gardenakopplingen), så ett blindlock med planpackning fungerar att proppa utgången på blandaren.
 
Jag hittade ett lock i garaget bland rörpular-grejorna. :)
Så nu rinner det inget i vart fall...
Har kontaktat Badrumsgruppen där jag köpte blandaren för 10 år sedan, och de har skickat en beskrivning på hur man skall öppna blandaren för att byta ventilen. De hade kvar min order i sin databas så de kunde se exakt vilken blandare det var.
De inkluderade länk till ett on-line företag som säljer delarna. Anledningen är att det blir billigare för mig att köpa där än att gå via Badrumsgruppen eftersom de inte lagerför såpass gamla delar.
Bra service så långt!
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag hittade ett lock i garaget bland rörpular-grejorna. :)
Så nu rinner det inget i vart fall...
Har kontaktat Badrumsgruppen där jag köpte blandaren för 10 år sedan, och de har skickat en beskrivning på hur man skall öppna blandaren för att byta ventilen. De hade kvar min order i sin databas så de kunde se exakt vilken blandare det var.
De inkluderade länk till ett on-line företag som säljer delarna. Anledningen är att det blir billigare för mig att köpa där än att gå via Badrumsgruppen eftersom de inte lagerför såpass gamla delar.
Bra service så långt!
Jag kan eventuellt ha en likadan blandare som du kan få till ett bra pris (ny i kartong) liggande i källaren om du inte orkar vänta på delar, finns i närförort till Sthlm.
 
Jag beställde insatsen via länken BG skickade. 2-3 arbetsdagars leverans så i mitten av nästa vecka bör den vara här.
Vill helst inte riva hela blandaren, men om det misslyckas med bytet så....
 
Kolla om du inte har en avstängningsventil typ Ballofix till duschen nånstans. Man brukar installera såna vid nyare byggnationer om möjlighet finns.
 
Vattenledningarna är inbyggda i väggen och kommer ut genom kaklet som syns på bilden.
Vi har en huvudventil vid vattenmätaren men den stänger av allt vatten...
Men med locket på plats i stället för duschslangen så rinner det ju inte.
 
Ok, tänkte mest att ledningarna måste vara påskarvade på befintliga rör och detta får inte göras inbyggt bakom en vägg utan synligt och inspekterbart.
 
I en intilliggande klädkammare/förråd (dit dusch-nischen byggdes) finns det en lucka alldeles nere vid golvet.Därinne skall det finnas åtkomst till de slangar som rörmokaren drog vid ombyggnaden. Har aldrig tittat in där själv och man måste flytta en lagerhylla för att komma åt.
Det var rätt mycket dragning av slangar i väggen innan de kaklade upp (2012)...
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Nu har reservdelen anlänt, men utan en förståelig monteringsanvisning för min blandartyp.
Den här ventilen verkar användas i ett otal modeller med olika demontagesätt...
Fråga till rörpulare:
Är det bara att göra följande:
1) Stänga av vattnet i huset
2) Demontera vredet. Man skall peta ur ett litet lock på gaveln och sen använda 3mm insexnyckel där.
3) Skruva av den gamla ventilen från blandaren
4) Skruva dit den nya ventilen i stället
5) Sätta tillbaka vredet med ingående smådelar i rätt ordning
6) Sätta på vattnet igen

Så här ser reservdelen ut:
Reservdel till blandare, metallisk ventilkropp med utstickande axel och räfflad ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här tycker de att jag skall demontera:
Illustration av demontering av blandareventil med insexnyckel och visning av reservdelens komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar sitta ett antal smådelar inne i vredet som ansluter till ventilen...
Har de nån särskilt viktig position i vridled, som man måste återställa?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.