Är på väg o beställa en duschblandare, men så kom jag på en sak: det står ingenting om att den har termostat.
Har inte alla "normala" duschblandare termostat eller behöver man inte det?
Den blandare jag tänkt mig är Dornbracht Meta 02. Någon som vet något om den?

En annan sak också: vredet på blandaren kommer inåt i duschen - det hade ju varit bättre om den hamnat utåt så att man inte får dusch på sig just när man sätter på den. Finns det aldrig "höger/vänster"-utförande på duschblandare?
Om man vänder på den kommer utloppet uppåt istället för nedåt - gör det något, slangen skall ju ändå uppåt till själva duschen?
 
De allra flesta duchblandare har idag termostat, i offentliga byggnader och allmännyttiga bostadsbolags hyreshus är det krav.

Jag vet inte mycket om den här blandaren du skriver om men skulle vilja ge dig ett råd att istället satsa på något av de lite mer kända märkena som Mora, Gustavsberg/Vårgårda, FMM. Dessa blandare är gjorda enligt svensk standard och du slipper sådeles en massa övergångar eftersom den blandaren du kikat på är gjord efter europa-standard vilket tyvärr inte stämmer överens med vår standard.

Att vända på en termostatblandare fungerar tyvärr inte eftersom kall- och varmvattenanslutningen måste komma rätt för att termostaten ska fungera. Och några höger och vänsterblandare har jag aldrig sett även om det låter som en god idé.

/Mario
 
Tack för ditt svar Mario.
Dornbracht hoppas jag inte är ett okänt märke - om jag inte har fel så har just Gustavsberg tagit till sig det här märket och det marknadsförs bl.a ihop med deras dyrare handfatsserie Classic betr. vattenblandaren.

Betr. ide´n att vända på blandaren så får man väl då byta plats för rörens anslutningar - det löser ju problemet.

Men jag undrar fortfarande om det säljs duschblandare utan termostat?
 
aspe skrev:
Men jag undrar fortfarande om det säljs duschblandare utan termostat?
Visst säljs det duschblandare med engreppsblandare. Här finns en från Rinkabyrör:

2554.jpg

Med duschuttag neråt som går att ändra till uppåt. ;)
 
Kollade med Sigro som säljer den Dornbracht duschblandare jag tänkte mig: den saknar termostat (kanske är det självklart när det gäller engreppsblandare?).

Är det verkligen nödvändigt med inbyggd termostat (varför säljs dom överhuvud taget utan i så fall ...)?
Fundera lite - vad tror ni?
 
aspe skrev:
Är det verkligen nödvändigt med inbyggd termostat (varför säljs dom överhuvud taget utan i så fall ...)?
Nä, i allmänhet inte. Anledningen till att välja en termostatblandare måste vara av bekvämlighet.
Har du kalkhaltigt vatten rekommenderar jag dig att köpa en engreppsblandare eller vanlig kranblandare istället. Det blir minst bekymmer då. ;)
 
Just för dusch är termostatblandare THE REAL THING!

Du skruvar på vattnet i duschen, borstar tänderna
(eller petar näsan eller vad du nu har för dig i badrummet)
och kliver in.

Utan termostaten är vattnet fortfarande kallt, alt. du
måste börja ställa in värmen.

Köp termostatblandare! //KoW
 
Jag kan förstå vitsen med termostat. Men vi har termostatblandare idag och när jag tänker efter: det har nog nästan aldrig hänt att man inte är där o fipplar en eller ett par gånger från det man börjar duscha för att få lagom temperatur på vattnet - vad gör då termostaten för nytta ...
Det är möjligt att det är det där med kalken som gör att tempen blir en happening i alla fall.
(ni hör - jag försöker övertyga mig själv att vi skall ha just den tänkta blandaren som inte har termostat ...)
 
Har du småttingar skall du naturligtvis ha termostatblandare - den har spärr som hindrar de små att av misstag bränna sig. Min termostat funkar ypperligt även efter 20 år (FMM som ju inte lär vara den bästa); däremot är det bra att den används regelbundet och att du, när du duschar, ser till att du kör den upp på max/ner på mini varje gång så att du håller den 'igång'. Detta kan vara orsaken till att din nuvarande inte fungerar maximalt.

Ngn gång vart 6-8 år byter jag dock en liten mojäng inne i blandaren - kostar någon tia. Jag tror termostaterna idag är bättre!
 
Benno. skrev:
Dornbracht Meta 02 låter ju inte som en normal blandare. De brukar ofta heta termostat om det är det. "Moderna" retroblandare är ju ofta av den gammalmodiga sorten med två rattar som måste justeras under hela duschen om de nu inte har något material i packningarna som inte ändrar sig med temperaturen.
Om designen inte är livsviktig, undvik blandare som är utländska och billiga, framförallt om de är billiga.
Tack Benno! :)

Trodde jag var ensam om den uppfattningen här på forumet.

/Mario
 
jag köpte en italiensk billig engreppsblandare till tvättstället. den har funkat bra i3-4 år nu, går jättelätt till skillnad mott fmm som man snart bryter lös när man ska reglera den....
 
Hej jag har en duschkabin med termostatblandare och den krånglar helatiden.
Det går att få varmvatten i ca 1 minut sen blir det ljummet.
Jag har testat gjort rent blandaren och då blir det oftast lite bättre men inte länge.
Vill säga att vi har VÄLDIGT mycket kalk i vårat vatten.
Vattnet är varmt som f--n i handfatet bredvid och i anslutningsslangen till duschblandaren som har termostat.
Men varmvattnet kommer f-n inte ut ur blandaren.
Blandaren är integrerad i kabinen.

Min fråga blir då! Passar inte en engreppsblandare bättre för oss.

Snälla ge mig ett svar eftersom vi behöver en ny duschkabin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.