Hej!

Vi har en duschblandare som läcker i termostaten. Tyvärr så vet jag inte fabrikatet på den. Jag tog av vredet för att se hur det var monterat. Det sitter en plasthylsa över avstängningsöverstycket som jag inte vet hur jag ska ta loss. Jag har prövat med mjuk trasa och polygrip men den rör sig bara ett halvt varv och jag vill inte ta i för hårt innan jag vet hur jag ska flytta på den.

Någon som har tips på märke och råd om hur jag tar loss hylsan?



Duschblandare som läcker vatten vid termostataxeln med avtaget vred och synlig plasthylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att skruva bort mässingsmuttern? Kanske den håller fast allt?
 
Blodsoppen
Jag tycker det ser ut som Ikeas blandare har en likadan. Ta kort på hela och lägg upp.
Ingen idé att klödda med reservdelar. Köp en ny min kostade 600 kr i höstas.
Men om du ska skruvsa så börja med att stänga vattentillförseln, och släpp ut resterande i blandaren så den blir trycklös. Sen får du lossa mässingsmuttern. Därefter kan di ta ut innehållet. Men är det ikeas tror jag inte du hittar reservdelar.
 
IKEA har lång garanti på sina blandare (tror det är 10 år), så jag fick en ny köksblandare kostnadsfritt när den började droppa. Sen kan man ju tycka att det är skit att de inte har reservdelar utan att hela blandaren måste bytas, känns inget vidare ur miljöperspektiv.
 
Lyckades leta fram en gammal offert med specifikation på märket. Det är en Tapwell TVM7200. Man får byta hela insatsen verkar det som, men blandaren slipper vi byta.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.