Upptäckte att det droppade i en dusch jag inte använder och inte har använt sedan jag köpte huset 2016. Läckan var vid muttern mellan blandare och rör på kalla sidan. När jag lossade blandaren kan jag inte förstå hur det någonsin har kunnat vara tätt. Ur väggen kommer rör med någon form av konisk tätningsyta medan blandaren har plana ytor som ser ut att vara tänkta för o-ring. På bilden är det rensat men vid första mek-insatsen fanns en o-ring i rimligt rätt storlek på kalla sidan (den som droppade) medan varma sidan hade en o-ring flera mm större som satt bakom konan dvs närmast väggen. Givetvis var det hela spetsat med en del teflonband.
Termostatisk duschblandare på kakelvägg, regulatorer för temperatur och flöde, använd, sliten, badrumsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschanslutning utan kranar, kakel, vattenstänk, demontering eller underhåll, rör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut att finnas någon sorts invändigt nyckelgrepp i rören. Är de löstagbara? Konan på speciellt kalla sidan ser inte vacker ut. Finns det någon sorts adapter kona/o-ring? I nuläget är jag glad om jag kan plugga rörändarna men jag vet inte vad jag skall leta efter för sorts koppling.
 
Men det ser väl ändå ut som det är klämringskoppling? O-ringar kräver spår de kan ligga i som gör att de max kan komprimeras till typ 2/3.
Hade samma problem och kunde få bra hjälp på Hornbach.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Men det ser väl ändå ut som det är klämringskoppling? O-ringar kräver spår de kan ligga i som gör att de max kan komprimeras till typ 2/3.
Hade samma problem och kunde få bra hjälp på Hornbach.
Ytan i blandaren är inte konisk. Några mm in från kanten där gängan slutar är en plan yta, också några mm bred som är parallell med änden på den gängade delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.