Jag har ett problem med duschblandaren i sommarstugan (som används ett par helger i månaden även på vintern). Installerad (av yrkesman) för ett par år sen och har funkat som den ska men nu får vi bara ljummet vatten till och med när vi vrider förbi skållningsskyddet (heter det så? röd knapp på vredet). Vrider vi till normala läget blir det bara kallt.
Duschblandare från Gustavsberg med synligt skållningsskydd och temperaturinställningar.
I tvättstället en meter ifrån duschblandaren får vi varmt eller hett som förut, likaså i köket.
Någon som har råkat ut för liknande och löst det?
Blandaren är från Gustavsberg. Har inget typnummer eller liknande men lägger upp en bild.
Lasse
 
Har du dåligt tryck, när du bara tappar varmvatten? Sitter normalt silar på inkommnde vatten. Stäng av vattnet. Skruva loss blandaren från fästet och rengör silarna, så blir det troligen bra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Tack Hasse, jag ska göra det.
Ett par saker förbryllar mig: 1) trycket är som det ska 2) om silen för varmvatten är igensatt, varför är inte kallvattensilen igensatt?
En annan sak stöder din teori: ibland innehåller vattnet från stugområdet gemensamma brunnar små svarta partiklar. Har fått rensa bort sånt i kökskranen någon gång, men den har varit i drift betydligt längre.
Kom att tänka på en annan sak: jag har (förr, i jobbet som servicetekniker i industrin) varit med om att flisor av teflontejp täcker delar av en sil. Vet inte om några kopplingar är gjorda med teflontejp i det här fallet.
 
  • Gilla
niclasjonsson
  • Laddar…
1. Kan ju vara thermostaten också. Jag bara pekade på det, som var enklast att åtgärda. 2. Kan ju finnas skräp, som tillkommit i varmvattenberedare/ ledningar.
 
  • Gilla
Alsnic
  • Laddar…
Jo det har du ju rätt i. Det är ju enklast och billigast.
Om termostaten har lagt av får man väl köpa ny blandare?
Har inte tid att stänga vattnet och skruva loss just nu, kanske i morron.
Lasse
 
På vår gamla FMM kan man lossa vredet på höger sida och "hacka" om det så att normaltemp kan sättas annorlunda, det kanske går på din blandare också?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Jag funderade på det, låter väldigt praktiskt, men då skulle det helst finnas en skruv som håller vredet på axeln och det gör det inte. Vill inte gärna använda våld. Det gjorde fastighetsskötaren när han tog av toppen på kökskranen hemma i stan och bytte insatsen. Och där gick det bra.
 
På vår är det en blank plupp som man kan peta bort, därunder finns skruven. På nåt sätt måste man väl ändå ha fäst vredet på din?
 
Det finns vred som sitter fast med en fjäder, den är vänd åt ena hållet så att det går att trycka fast vredet i fabriken men den håller emot ifall du försöker dra av den.
Tänker satsa på igensatt sil till att börja med.
Lasse
 
Lycka till. Är ganska enkelt att testa.
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
A
Hade samma typ av fel. Fick knappt något tryck på varmvattnet. Så jag lossade duschblandaren. Det rann en massa avlagringar från vvb. Spolade rent & skruvade fast duschblandaren. Vilket tryck det blev på varmvattnet + varmt blev det också :D
Så lossa duschblandaren så ska du se att där är problemet för dig med. Du kan behöva nya packningar.
 
  • Gilla
Byggarbrasse
  • Laddar…
Min blandare (5 år) uppför sig nästan likadant. det hälper om jag ställer tempe på normalt läge och öppnar fullt. Då säger det "klaack" inuti och så funkar det även om jag minskar flödet igen.
 
  • Gilla
Byggarbrasse
  • Laddar…
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nu blir det strax pinsamt, men först ett tack till alla som svarat och ett supertack till Hasse T för instruktionsfilmen - om jag inte behöver den nu så kommer den dagen förr eller senare. Jag hade inte tänkt på att kolla hos Gustavsberg.

När jag är här i stugan ensam så sätter jag inte igång varmvattenberedaren, den får stå på frostskyddstemperatur och så klarar jag mig med en vattenkokare. Men nu har jag satt igång den i alla fall och om en timme ska jag ta loss kranen och kolla.

Det pinsamma: visst har jag en liten plastplugg i toppen på vredet, den som döljer skruven som håller vredet. Hur jag kunde missa en sån enkel sak... Jag vet att jag är en dålig letare (min fru påminner mig). Men det här var rekord.

"Jag har mycket att skämmas för men inget att dölja"
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Klintmark och 1 till
  • Laddar…
Det var Demmpa, som lade upp den fina filmen. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.