Hej
Jag är på gång att byta väggbeklädnad i badrummet på min sommarstuga.
Tittade lite på hur få bort manschetter på vattenrören.
Det ser ut som man skall kunna skruva ur konan med en stor insexnyckel och sedan få bort få bort kontramuttern och då kunna ta bort manschetten. Har provat att skruva på den och det är riktigt tungt och manschetten följer med.
Har lyst in i röret och det ser ut att sitta en 90 graders vinkel på baksidan väggen.
Vad gör jag nu?

Någon som kan förklara konstruktionen

Mvh
Bosse
 
  • Två metalliska ventilationsöppningar på blåaktigt kakel, möjligtvis golv eller vägg. Lätt skugga syns mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett anslutningskoppel liknande detta, ingängat i en koppling i väggen.
Hur gammal är installationen från början? Är det 80-tal borde det inte vara galv, är det 60-tal eller äldre är det troligen galvrör.
Kromad vattenanslutning med ventil, muttrar och slangkoppling, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Installationen är från mitten av 80-talet.
Nej. så ser inte kopplingen ut!

Är kona och röret en enhet som skall skruvas bort från vinkeln på baksidan?
Bosse
 
  • Metallrör och fläns i tak, del av industriell eller byggnadsinredning, närbild, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konan sitter på rörsnutten, och denna är inskruvad i någon koppling inne i väggen.
 
du lossar hela paketet genom att anbringa ett verktyg i sexkanten i hålet.
 
J Japlin skrev:
Nej. så ser inte kopplingen ut!
Jag vill nog påstå att den är väldigt snarlik, minus muttern.

J Japlin skrev:
Är kona och röret en enhet som skall skruvas bort från vinkeln på baksidan?
Bosse
Ja.
 
Tack för alla svar.
Hur är jag säker på att få detta tätt när jag monterar igen.
Bör väll få fatt på gängan på vinkeln på baksida. Kommer inte åt baksidan utan att ta upp hål i väggen i sovrummet.
Är det en utvändig gänga på enheten som skall skruvas bort?
Bosse
 
Sitter det en kontra mutter på baksidan så måste man ju komma åt baksidan eller? Som på bilden av en koppling?
Bosse
 
Muttern har du inte.
Men, ska du byta väggbeklädnad åker ju alltihop ner, nya rör och en modern koppling?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Muttern har du inte.
Men, ska du byta väggbeklädnad åker ju alltihop ner, nya rör och en modern koppling?
Nej, Så stort jobb skall det inte bli. Var bara tänkt att byta ut väggmattan mot en ny.
Gamla väggmattan är av modellen 60 cm bred och har suttit där i snart 40 år. Den går relativt enkelt att dra ner till spånplattan. Ser bra ut under väggmattan.

Vågar jag skruva ner konan med kontramutter osv. och få tillbaka detta igen?
Bosse
 
OK...det lär ju vara tätat med lin och något mer därinne, så det gäller att få det tätt när man gängar tillbaks det. Det tätheten kan inte kontrolleras, utom möjligtvis med provtryckning, eftersom man inte ser skarvarna när det är klart. Det finns även ROT-kopplingar.
Den här typen av blandarmontering gör man inte längre, just pga risken för läckage. jag hade inte gett mig på det.
Någon VVS-gubbe kan komma med mer tips och åsikter.
 
Redigerat:
  • Gilla
podcat och 1 till
  • Laddar…
Risken för läckage är inte stor bara för att det är gammalt..............Har haft flera badrum med dylika kopplingar och aldrig sett nå läckage där. Går utmärkt att demontera och återmontera till skillnad mot mycket av dagens grejer. Gör man det bara riktigt med lin och pasta eller så nån flytande gängtätning som finns nuförtiden så läcker det inte. Är bara som en gängad rörkoppling, utv gänga på det som gängas ur och sen sitter det en vinkel med inv gänga i väggen.
 
  • Gilla
podcat
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Risken för läckage är inte stor bara för att det är gammalt..............Har haft flera badrum med dylika kopplingar och aldrig sett nå läckage där. Går utmärkt att demontera och återmontera till skillnad mot mycket av dagens grejer. Gör man det bara riktigt med lin och pasta eller så nån flytande gängtätning som finns nuförtiden så läcker det inte. Är bara som en gängad rörkoppling, utv gänga på det som gängas ur och sen sitter det en vinkel med inv gänga i väggen.
Stort tack Stefan.
Har nu fixat en lucka från sovrummet så jag kan kontrollera att det är tätt.
Nu blir det att riva ner och återmontera.
Bosse
 
  • Gilla
podcat
  • Laddar…
J Japlin skrev:
Stort tack Stefan.
Har nu fixat en lucka från sovrummet så jag kan kontrollera att det är tätt.
Nu blir det att riva ner och återmontera.
Bosse
Nu är det gjort, Håller tätt vad jag kan se.
Bra forum detta. Man får bra svar på saker man inte har koll på.
Bosse
 
  • Gilla
podcat
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.