När vi flyttade in i vårt hus satt det någon billig skitdusch nere i källaren i form av en "låda" med olika typer av utlopp, tänk en sådan där massagedusch-insats i en duschkabin fast skitbillig och skranglig.

Anyway, idag så började det pysa om den och det läckte vatten. Oväntat. Suck. Så jag monterade ner hela skiten och pluggade igen rören.

Nu är frågan - är det någon som vet vad jag kan köpa för att sätta där i stället? Som ni ser på bilden så är det två rör med 15-gängor som kommer ut och på dem sitter en vinkel, där pluggade jag igen. Rören kommer ut från väggen med ungefär 6cm centrumavstånd, men de flesta duschblandare har ju mycket längre avstånd mellan kopplingarna mot väggen.

Vad jag helst skulle vilja ha är en sådan där vattenfalls-dusch, med fast stång med sådant stort munstycke riktat rakt ned.

Så, några idéer?

IMG_0974.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tänkt ha en friliggande dusch, är du 100 på att fuktspärren är och på vägg/golv?
 
Robert63 skrev:
Om du tänkt ha en friliggande dusch, är du 100 på att fuktspärren är och på vägg/golv?
Ingen aning - han som bodde här innan har bara gjort riktig billiga lösningar. Men ser du något på bilden som ger dig misstankar om oegentligheter?
 
Robert63 skrev:
Om du tänkt ha en friliggande dusch, är du 100 på att fuktspärren är och på vägg/golv?
Alltså - här var det ingen duschkabin innan, det var en "friliggande" dusch på väggen, men jag beskrev det så för det var en sådan där massagedusch-anordning som man ofta ser i duschkabiner
 
Ok, då fattar jag. Nej, av bilden att döma kan jag inte att avgöra om det är ok fuktspärrat, men rörgenomgången ser väl inte lysande ut. Hoppas någon röris hoppar in i tråden, har aldrig sett en så smal utgång och är osäker på om det finns adapter till det. Annars blir det väl en panel liknande den du hade, borde finnas minus massagestrålar.
 
Det finns många blandare med inlopp på 40 mm avstånd mellan utanpåliggande rör. Om du vrider vinklarna uppåt och kör korta rörbitar som böjer in 1 cm vardera så kan det nog se OK ut. Sedan kan du montera vilken duschstång du vill på blandaren.

PS. Men jag är inte rörmokare så kolla upp saken först med någon som kan på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.