Hej

Detta har säkert avverkats ett par gånger, men jag måste få ventilera mina frågor. ;)

Ska renovera vårt badrum och kom på att skapandet av ett duschutrymme inte var så
enkelt som jag först trodde.

Problem 1, ett stort jä..a fönster där duschen ska vara, typiskt. Går det att sätta en dusch precis bredvid ett fönster? Duschdrapperi mot fönstret fungerar kanske, men själva duschhörnen (det ena) hamnar mitt i fönstret, hur bra är det? Går det att fästa hörnet över fönstret? Är inte så förtjust i en duschkabin, vilket heller inte är bra då det låser chansen att öppna fönstret. Hur gör man, tips ideer?

Problem 2, det har varit ett badkar där tidigare, vilket innebär att blandaren sitter långt ner. Hur gör jag? Finns det någon superlösning som man kan använda, eller måste man in med en rördragare som flyttar upp röranslutningen? Man får inte skarva i väggen va? :)

Hoppas ni har lite ideer som kan hjälpa, tack på förhand
 
  • bad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Min erfarenhet av dusch i närheten av fönster är att det inte funkar. Hade det i en lägenhet vi bodde i och även om du lyckas undvika att spola vatten på fönsterkarmen så gör fukten att karmen ser ut som skit efter ett tag. Den enda hållbara lösningen är att flytta/ta bort fönstret. En duschkabin som skymmer halva fönstret kommer inte att se snyggt ut.

2. Du bör låta en rördragare flytta upp anslutningen. Kommer att se oerhört fånigt ut annars när man måste ställa sig på knä för att slå på vattnet... :)
 
Ungefär samma problem hade vi. Vi har satt ett aluminiumfönster så det går bra att stänka vatten på det när man duschar. Ska troligtvis ändå sätta något draperiliknande som man kan hänga framför fönstret när man duschar.

Att ha en duschhörna mitt i fönstret låter inte som någon bra idé tycker jag. Kan du inte ha duschväggen längre?

Vi lät en vvs-are flytta våra rör så att blandaren kom i normal höjd. Värt att lägga pengar på tycker jag.
 
Hej

Tack för svaren, Dock så måste jag ha in duschen i hörnet, ett badrum på 4.3kvm
gör att möjligheterna till större förändringar är borta.
Så, finns det någon duschvariant som kan vara en möjighet, jag kommer troligen att byta fönster inom en 2-3 års period, och fram till dess så ska ett drapperi monteras framför fönstret. Jag är inte så bra på just detta, men kan man sätta en duschvägg ut mot handfatet (se bild) och ha öppet mot fönstret ( med duschdrapperi). Eller finns det någon variant där man kan sätta en duschvägg mot handfatet där det finns en form av dörr som man kan sluta mot duschväggen och den "vanliga" väggen? Om ni fattar vad jag försöker säga :)

Sen blir det nog till att flytta upp blandaren, antar att man inte får göra detta själv även om man gör det enligt konstens alla regler. Skarvar i väggen går bort antar jag.
Det blir att dra "skiten" längre ner i huset?

/pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.