Har fått ärva det fritidshus som jag har växt upp med på somrarna och nu har tiden kommit att börja fixa på det och jag har några funderingar hur jag borde lösa dusch och allmänt vatten.

Förusättningarna är enligt följande, ligger i norduppland ganska nära vattnet. Uppskattningsvis så är det en skogsremsa på 150-200 meter ner till havet. Huset har en grävd brunn på cirka 6-7 m med handpump och en sån där miljötoalett som man tar ut tunnan på hösten.

Tidigare så har vi alltid burit vattnet, värmt och fixat för att diska och sånt. Och även min gamla mamma är där på somrarna och det har blivit väl tungt för henne att kånka på dessa spannar så i somras byggde jag mig en egen liten lösning;
Ett liten pumpstation från Kärcher, en pex-slang ner i brunnen och en pex-slang från pumpen vidare till en liten kran utanpå huset. Funkar finfint!

Men nu till mina funderingar, jag skulle vilja kunna duscha där och kanske även ha en varmvattenkran inne.

Alt 1) Göra det ordentligt med att borra ny brunn (befintlig delas med grannen), anlägga avlopp (hur man nu löser det eftersom det ligger hyggligt nära vattnet och kommunen lär väl ha åsikter om detta), byta bort miljötoan mot wc, dra in vatten ordentligt i kök och toalett samt bygga dusch inne.

Stora nackdelen med detta är att det kostar väl antagligen runt 250000 kr och jag måste hitta någon form av totalentreprenad för jag har inte en susning om hur man går till väga. Plus att det är säkert ett två-årsprojekt om jag ska starta idag.

Alt 2) Det billigare alternativet. Bygga vidare på befintlig pumplösning och koppla in en kran inne (ev. med en sån där genomströmningsvärmare) och en hink under vasken som man tömmer manuellt.

På duschsidan har jag sett såna där soluppvärmda duschar (sunny 20) men problemet är att jag måste ha den mitt på gräsmattan för att den ska få sol och då får grannarna fin insyn i duschandet.

Helst så skulle jag vilja ha ett litet duschhus där bästa placering tyvärr är i konstant skugga. Och med det kanske en sån där genomströmningsvärmare och ett "plankgolv" där vattnet rinner rakt igenom.

Men får man ens dra in en kallvattenkran utan att ha bygglov för det? Och om man skulle hitta någon duschhuslösning där vattnet rinner rakt igenom golvet - är det ens tillåtet?

Finns det någon annan gyllene medelväg som jag inte tänkt på? Jag behöver tips och idéer på hur jag ska lösa detta!
 
Hej. Om jag vare du skulle jag gjort det riktig. 250 000 är nog väl tilltaget. Borra brun kostar cirka 55-75 000 beroende på hur marken är. Sen behöver ni en grävmaskininst som gräver ner trekammarbrunn med infiltration till avloppet och ledning till huset, sen också gräva ner vattenledning till huset från brunnen. Grävjobbet går kanske på 30 000, utan rot(vet ej om man får dra rot. Sen makadam och dukar går nog loss på kanske 10 000. Sen ska ni ha en trekammarbrun, infiltreringsrör, avloppsrör och vattenledning som går loss på 25 000 på rinkabyrör.se för en 2 kubikstank. Då är vi uppe på 140.000 och du kan ju fråga grannen om han vill vara med på detta så blir det ju halva priset på denna summa om han med vill ha vatten och avlopp till sitt hus. Sen väljer du själv vad som ska kosta med badrum. Men rördragningar till badrum och wc behöver inte kosta så mycket om du inte är så noga med utanpåliggande.
 
Det är kanske en helt galen idé, men kan ni inte dra in havsvatten ?? Borde inte vara helt omöjligt om det handlar bara som sammarvatten och det är inte mer än 200 meter mellan huset och havet (förutsätter att ni äger marken ända ner till stranden och att standen inte är en dystrand). Havsvatten (förutsätter att det handlar om Östersjön) kan ju användas till den mesta, att duscha, att diska, att spola toaletten med, att koka potatis i; duger inte som dricksvatten. Drickavatten har ni redan.

En lämplig pump finns på Jula för ca 2000, jag tror att hela projektet skulle sluta under 10 000 ? På hösten packar man in grejerna i boden och rullar ut igen till våren.

Kanske värt att pröva idén ??
 
Själva vattenfrågan är egentligen inget problem eftersom jag har min pumpstation nu som står och pumpar. Men eftersom tomten inte är jättestor och ska jag fixa med tre-kammarbrunn och sånt så måste jag få till det med bonden som äger marken ner mot vattnet etc och det pallar jag inte just nu. Funderar därför på att ta den bekväma lösningen och sätta in en förbränningstoalett.

Men frågorna kvarstår med duschandet samt kran och vatten. Jag har ju som sagt dragit en ledning som ligger på gräsmattan just nu och har en kran på huset. Om jag skulle dra in en kallvattenkran, måste jag ha bygglov eller liknande för det? Tänkte främst för försäkringen om något händer...

Och om jag skulle bygga en litet duschhus med en genomströmningsvärmare och att vattnet går rakt ut i naturen... antar att det inte går att göra på "lagligt" sätt så vad åker man på om kommunen nu mot all förmodan skulle upptäcka det?
 
Om du drar in vatten i huset ändrar du husets förhållanden och då måste du antagligen ha bygglov. För att bygglovet skall gå igenom krävs troligen avlopp. Kommunens byggenhet kan bekräfta om detta stämmer, de brukar vara väldigt hjälpsamma med att svara på såna här frågor.

Å ena sidan blir det ju billigare att bara ha en ute-lösning (kanske kan du värma duschvattnet genom att dra 100m slang på taket) å andra sidan höjer du stugans värde rejält med ett riktigt avlopp. Avlopp är inte så knepigt som man först tror. Efter lite självstudier på nätet, några telefonsamtal till kommunen och ett tillstånd kan du gräva ett system själv mha en minigrävare på under en vecka. Kostnad för BDT blir garanterat under 50kSEK om du gör det själv.
 
Håller med tidigare svar, kolla med kommunen vad som gäller tillstånd, bygglov etc. Nu säger du bara "Norduppland" inte vilken kommun det gäller, men jag vet att Norrtälje är väldigt kinkiga när det gäller avlopp, i många delar av kommunen är det totalstopp för toatankar, mycket restriktioner för trekammarbrunnar. Men ditt hus kanske ligger längre norrut än Norrtälje.
 
Jag tackar för svaren! Det är Tierps kommun som det gäller och jag har inte en aning om hur känsliga dom är. Men jag får väl slå en signal och kolla läget, hade ju varit väldigt najs att kunna ordna ett BDT-avlopp om inte annat.

Men en liten fundering som inte alls har med saken att göra, i norrtälje där de inte tillåter avlopp. Där är man alltså förpassad till mulltoa, dass och andra typer av miljötoaletter då eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.