Hejsan!

Mina föräldrar renoverade badrummet för ungefär 10 år sedan och det var inte riktigt något fall i duschen.

Duschen har idag vikdörrar, men det rinner alldeles för mycket vatten under dessa dörrar och hela badrummet blir fullt innan man är färdig. Nu har farsan fått nog och bett mig om hjälp.

Vikdörrarna kommer att slängas, men det är svårt att finna något annat som passar.

Problemet är att vikdörrarna var specialbeställda till 68x90 för att passa. Min första tanke var ett duschörn med skjutdörrar då de har en tät kant i botten. Det är dock omöjligt att hitta någon som tar måttbeställningar på sådana.

Så här ser det ut idag:
Måttskiss för en duschhörna med specifika dimensioner på 68 cm och 90 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådana här som jag ville måttbeställa. Det verkar dock inte som att det är någon som tar måttbeställningar på den typen av duschhörna:
Halvrund duschhörna med vikdörrar och handdukskrok, inuti och utsida vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det inte är något problem att måttbeställa en vanlig glasdörr så har jag kommit fram till att detta kanske är den mest optimala lösningen, om man sätter en kant längs golvet innanför dörren som håller kvar vattnet:
Modern duschhörna med transparenta skjutdörrar och väggmonterad dusch i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som haft en liknande problem som kan dela med sig av lite tips? Några andra tips på eventuella lösningar?
 
Har dom inte testat tätningslister under dörrarna? Sen en vanlig skrapa
 
Är det lösa problemet fråga med kostnadstak?

Man måste inte ha 2 öppningsbara duschväggar utan man kan ha en fast samt en öppningsbar.
Finns tunnare list man kan lägga på golvet framför dörrarna. List eller kant bör inte vara högre än tröskel in i badrummet då vatten som kan läcka från toalett etc inte kommer rinna ner i brunn pga kanten a istället ut på golvet utanför badrummet.

Vill man kan man köpa en 70 dörr samt en 90 dörr a sätta 70 dörren längre in. Man får dock en båge på duschväggarna som blir lite osymetrisk, men de fungerar med div lister runt duschväggarna. Om man vill komma billigt undan.
 
Nu vet jag inte hur dörrarna öppnas men det kanske går att lägga en lös duschlist/sarg på golvet när duschen används så vattnet inte rinner ut över hela badrumsgolvet.
 
Min svägerska har en golvplatta i duschen som har inbyggt fall, golvbrunn och liten kant. Typ en 5cm hög fastkaklad duschkabin.
 
  • Gilla
Patric Millberg
  • Laddar…
Hemmakatten
INR gör duschväggar helt efter egna mått. De har dessutom mängder med olika modeller.
 
Du menar att golvet i duschen är 5 cm högre än övriga golvet.
Bifoga gärna bild om du har.
Visst att INR har bra grejer. Finns många leverantörer av duschväggar där man kan special beställa,men alla har en liten glipa mellan golvlisterna som gör att vatten kommer ut.
Duschkabin e tråkigt men löser problemet men ger ett nytt problem med måttet.

Nya släplister och bygga till en liten kant på klacken längst ut. Tillräcklig för att stoppa vatten men inte så hög att inte glasdörrarna tar emot. Nu höjer dom förmodligen på sig lite direkt när man öppnar dom så mät dig fram, hur hög kant list etc du kanske kan montera på.
 
Eller så kan du bygga en sockelram under bef duschdörrar, om det finns möjlighet att flytta upp dom lite. (dörrarna alltså)
Den kan du bygga i klinker el kakel, dock så får du problemet att OM det skulle bli ett läckage fr wc el dyl, så kommer inte det vattnet ner till brunnen. Lite av moment 22. men det löser ditt problem i duschen, och du kan använda dina bef dörrar.
 
Om golvbrunnen i duschen är enda golvrunnen i rummet så är det en dålig idé att göra täta kanter runt duschen. Vid ett större läckage från toalett eller tvättställ/blandare kommer vattnet mest troligt att rinna ut genom dörren...

Gör om, gör rätt. Det ska vara fall på golvet!
 
Ett tag trodde jag att ngt av barnen hade skrivit in här. För när vi gjorde om badrummet för 12 år sedan så blev det mer eller mindre som du beskriver. Vi har också den typen av dörrar. Fallet blev inte direkt optimalt. Vi har provat mycket: skraplister, påklistrade plastlister ch en silikonsträng under dörren. Det sistnämnda är det enda som fått vara kvar.

Jag tror tyvärr inte att det finns en patentare. Antingen riva upp och bygga fall eller möjligen om du kan hitta en duschkabin som passar,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.