Halloj!

Är det någon som kan förklara för mig varför vår dusch beter sig konstigt?

När man slår på vattnet med lagom tryck och väntar på värmen skall komma, så brukar den börja pumpa ut vatten eller pulsera kan man kanske beskriva det som också. Ibland kan den till och med stänga av sig så man får vrida på högre tryck för flödet skall bli jämnt.

Blandaren har väl en 10-15 år på nacken uppskattningsvis.

Upplever inga problem på övriga kranar.

/Robin
 
OramaC
Ända till jag läste din sista mening, ”Inga problem med övriga kranar”, tänkte jag ”Tryckkärl”.

Har ingen koll på antal liter vatten i dusch kontra övriga kranar/blandare. Kan ju tycka att det borde vara någorlunda likt.

MEN!

Då det var så för mig, upplevde jag det ”värst” i duschen, att den pulserade. Var inte förrän det var ordentliga pulseringar i duschen förrän det märktes vid handfatet t ex.

Pulseringen var pga att pumpen gick till och från pga tryckvakten.

Så jag tömde vattnet, kollade trycket i blåsan, var 0,1 bar lr något, fyllde till 1,5. Allt frid och fröjd sen!

Behöver ju inte vara så för dig men ändå :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad är det för blandare? Termostatblandare kan uppvisa detta beteende om termostatinsatsen börjar kärva. Insatsen kan behöva bytas ut eller smörjas.
 
Skulle också misstänka att det är fel på hydroforen/hydropressen om sådan finns.
 
Väldigt sent svar men detta löste sig efter renovering utav badrum då blandaren byttes ut hoppas de kan vara till hjälp för någon som råkar ut för samma fenomen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.