Gett mig på att renovera duschen i källaren.
Utrymmet hade tidigare kakel utan fuktspärr i duschhörnan.
Övriga väggar hade någon form av våtrummstapet.
Golvet hade en vårumsmatta som gick upp ca 10cm på väggarna.

Problemt var att vatten har gått bakom kaklet och ner under våtrummsmattan.
Med uppväxande barn och ökat dushande har det ej kunnat torka ut vilket gjorde att det en dag flöt vatten under mattan.
Torkade dock upp förvånansvärt snabbt när man öppnade upp det.

Renoveringsprojekt av duschen med upprivet golv och väggar med delar av kakel och våtrumsmatta synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har nu tänkt att köra klinker på golv och kakel på väggarna i hela utrymmet.

Problemet är nu att källaren saknar isolering och kapilärbrytande skickt.
Väggarna är väl strykna med asfalt utvändigt men i övrig ingenting.

Så till problemställningarna,

Till att börja med har jag bilat upp och bytt avloppet. Vad skall jag gjuta igen med, kan jag gjuta allt inkl fall med grovbetong?
Ett renoveringsprojekt visas med ett uppbrutet golv och nytt avlopp i fokus, omgivet av verktyg och byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tänkt använda tätskickt lokalt i duschhörnan (+ lite utanför) enligt BBV
Illustration av ett tvärsnitt av golv och vägg i källare med kapillärbrytande skikt och tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken primer skall jag använda, på de primers som rekomenderas från tätskicktstillverkarna står det utryckligen att man ej får använda den om det finns risk för tillskjutande fukt utifrån.

På väggarna utanför det gammla rummet är det målat med någon seg jäkla färg i 2 lager i olika färg. är detta något gammalt tätskicka?? När jag kört bort våtrummstapeten blir det kvar ett tunnt lager papper som jag misstänker måste bort. Måste färgen också bort?? den sitter som berget.

förslag på primer om jag skall kalkla direkt på färgen.

Alla ideer och inputs mottages tacksamt.
 
Jag har gjort liknande renovering av vårat badrum i vår källare med samma förutsättningar som du.

För det första så måste du bestämma redan nu vilken leverantör av tätskikt du tänkt använda, då man skall ha samma märke på alla produkterna. För det är rätt krångligt om man tillskjutande fukt.

Jag använde Kiilto Keramix som tätskikt. Jag använde först grovbetong för att gjuta fast brunnen. Sedan Kiilto maxirapid för att justera fallet. Och här kommer ett problem, vissa spackel för att bygga fall måste täckas med tätskikt eller dylikt rätt snabbt för att förhindra "övertorkning" samt att de ska tåla tillskjutande fukt.Så man bör ha tid och kommit rätt långt i renoveringen innan man bygger fallet.

Kan verkligen rekommendera Kiiltos produkter, de har bra teknisk support även till oss "slutkunder". Sedan är det värt att prata med deras supporten hur man skall gå tillväga. Då de kan ha andra lösningar på vissa problem just som med primer etc.
 
Tack för svar. Skall ta en titt på dessa produkter.

Hur gjorde du med väggarna utanför duschhörnan, slippade du dem betongrena?

Hur gjorde du med primer på golv och väggar utanför duschhörnan. Vill ju få det så diffusionsöppet som möjligt.

Secharpun skrev:
Jag har gjort liknande renovering av vårat badrum i vår källare med samma förutsättningar som du.

För det första så måste du bestämma redan nu vilken leverantör av tätskikt du tänkt använda, då man skall ha samma märke på alla produkterna. För det är rätt krångligt om man tillskjutande fukt.

Jag använde Kiilto Keramix som tätskikt. Jag använde först grovbetong för att gjuta fast brunnen. Sedan Kiilto maxirapid för att justera fallet. Och här kommer ett problem, vissa spackel för att bygga fall måste täckas med tätskikt eller dylikt rätt snabbt för att förhindra "övertorkning" samt att de ska tåla tillskjutande fukt.Så man bör ha tid och kommit rätt långt i renoveringen innan man bygger fallet.

Kan verkligen rekommendera Kiiltos produkter, de har bra teknisk support även till oss "slutkunder". Sedan är det värt att prata med deras supporten hur man skall gå tillväga. Då de kan ha andra lösningar på vissa problem just som med primer etc.
 
Nu hade jag inte enbart betongväggar, men de som var utanför tog jag bort färgen så mycket som det gick innan.
Och när det gäller primer så kan vissa produkter primas med enbart vatten innan eller alternativ att man primar med fix innan.

Där av viktigt att välja leverantör tidigt så man vet hur man gör. Och bra support då de inte skriver ut alla tillvägagångsätt på produkterna eller informationsbladen.

Alla större fabrikat har lösningar för tillskjutande fukt, gäller bara att hitta ett fabrikat där man får bra support som "slutkund"
 
Secharpun;2656715) Kan verkligen rekommendera Kiiltos produkter skrev:
Kan nämnas att K-Rauta har 25% rabatt på Kiiltos tätskikt denna vecka. Kanske kan göra någon tusenlapp i skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.