När man tittar runt på olika bloggar så hittar man mängder av bilder på precis nybyggda hus som har duschen placerad i hörn där yttervägg utgör ena väggen. Vi pratar vanlig dusch med kakel och sånt, inga kabiner. När jag ville placera våran dusch på samma sätt så ansåg min säljare att det inte var bra att ha det så, trots att de bygger hus just nu med duschen placerad mot yttervägg. Är det någon som kan ge mig en bra förklaring på varför duschen inte skall vara placerad mot yttervägg? Själva duschblandaren ska givetvis sitta på innervägg i mott förslag också om det spelar nån roll.
 
..kan det kanske ha att göra med att delar av väggen då hamnar mellan två diff.täta skikt?
 
..kan det kanske ha att göra med att delar av väggen då hamnar mellan två diff.täta skikt?
Kommer det bli ändå, eftersom du VÄL sätter tättskikt på alla väggar i ett badrum och inte bara i duschen?

Men helt rätt, finns det ett tättskikt på ytterväggen så skall det inte finns plast.
 
Det finns argument mot att dra inbyggda vattenledningar i yttervägg också, pga frysrisk.
 
I vårat hus som just nu håller på att byggas så har vi dusch mot yttervägg på båda planen. Men när huset monterades så såg jag att du hade skippat plasten i de sektioner som är vid badrummen och använt något som heter Ångbroms. Jag förmodar att det är för att undvika 2 tätskikt och risk för instängd fukt.
 
Gladh skrev:
Kommer det bli ändå, eftersom du VÄL sätter tättskikt på alla väggar i ett badrum och inte bara i duschen?

Men helt rätt, finns det ett tättskikt på ytterväggen så skall det inte finns plast.
Så hette det förr (för 5 år sedan)

Heter det fortfarande så?
Jag tror man ska ha utifrån sett ska ha isolering - plast - skiva - tätskikt

Skivan ska tåla att vara dränkt i vatten, då får du antingen minerit eller glasfibergips

Det riktigt intressanta får du i relativt moderna träreglade hus, där du utifrån har 150mm isolering - plast - 50 mm isolering ( att dra el etc utan att ha hål i plasten) - skiva.

Här blir hela isoleringen dränkt, ... och reglarna ... bör nog vara av stål
 
Nej det skall den inte behöva bli.

Med de nya reglerna om ångtäthet på tätskiktet så är tätskiktet mycket tätare än plasten i väggen. Fukt som tränger igenom kommer att tränga ut genom plastfolien i väggen i snabbare takt än det kan tränga ut i väggen genom tätskiktet.

Problemet man ville lösa med de nya reglerna är just fallet med 2 täta skikt. Det fanns då risk att fukt tränger igenom tätskiktet (det gör det alltid oavsett hur tätt det är) och så att säga fastnar mellan skikten, då blir det blött. Då var tätskiktet i badrummet ungefär lika tätt som plastfolien. Med de nya reglerna så är tätskiktet så mycket tätare än plastfolien att folien kan betraktas som ventilerad vad gäller vattenånga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.