I ett kvadratiskt duschutrymme upplever jag att decimetrarna närmast väggen med själva duschen är ganska bortkastade - takduschens stråle når inte dit och vill man gå ur strålen så är det väl ingen som går framåt, alla går väl bakåt?

Jag leker med tanken att i hörnet bygga en liten diagonalvägg anpassad efter blandarens bredd, plus marginal för något bredare ersättningsblandare i framtiden. Med möjlighet till infällda nischer för schampoflaskor och annat. Beroende på duschutrymmets storlek i förhållande till takduschens armlängd så borde det göra så att man har bredare användbart område där duschstrålen går ner (eftersom man använder sig av hypotenusan).

Dessutom har jag, p.g.a. litet badrum, tänkt mig ledade duschväggar (som viks på mitten när de fälls in mot väggen). Med duschen mitt på en sidovägg så kommer en infälld ihopvikt duschvägg att hamna över halva blandaren. Med duschen monterad i hörnet så skulle blandaren gå helt fri och de invikta duschväggarna kan fällas in dikt an mot sidoväggarna utan något mellan, samtidigt som det blir symmetriskt.

Så min fundering är varför det inte är vanligare att sätta duschen i hörnet istället för på en sidvägg? Finns det nackdelar som jag inte tänkt på?
 
Ingen som har koll på detta eller har gjort något liknande?
 
Är det inte enklare att välja en takstril som redan från början har bred spridning, eller så har jag missförstått vad du försöker göra.?
 
BirgitS
I en liten dusch blir ju då den tillgängliga ytan mindre med en diagonalvägg så duschen dels upplevs som ändå mindre och dels så kanske det där hörnet behövs för att man ska kunna lyfta upp foten vid intvålningen utan att slå i något.
 
Sätter du en takdusch så spelar det ingen roll. Det är ju bara hur du själv står som avgör.
 
Hittade denna tråden. jag tänker bygga ett brutet hör i min dusch. Är det någon som gjort det och kan ge lite tips på vilken bredd man ska ha ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.