Sitter och funderar på badrummet ute i stugan. Det kommer att se ut ungefär som på bilden nedan och golvet kommer att vara i två nivåer. Nivåskillnaden är den tunna, horisontella linjen. Anledningen till detta är att berget sticker upp under plintgrunden under en tidigare utbyggnad.

Hur som helst. Sambon vill gärna att vi gör en slags tröskel vid duschen och ett antal praktiska frågor dyker ju då upp. Den enda golvbrunnen kommer ju då endast att kunna ta upp vatten från just duschutrymmet. Är detta till att börja med tillåtet? Hade varit grymt skönt att slippa få till fall i hela badrummet som dessutom ska leda mot duschen.

En annan fråga som dykt upp. När man bygger ett badrum som detta där duschen består av separata väggar, ska man fortfarande lägga tätskikt i hela badrummet? Antar att det är så men det skulle ju vara snopet att få höra annat efter att man har spenderat en hög med pengar och massa tid på tätskikt.
 
  • planritning_badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Hela rummet räknas som våtrum.
2. Vid en eventuell vattenläcka ska vattnet kunna rinna ut i avlopp i rummet.
Om du bygger en hög tröskel vid ytterdörren så skulle du ju teoretiskt uppfylla nr 2.
 
Jag är inne lite på samma som du joflopp. Misstänker att det är som BAS säger att hela rummet räknas som våtrum (även läst det men...

Men jag undrar ändå, om det görs en tröskel vid duschen borde då inte duschen räknas som rum? Och bara en golvbrunn blir nödvändig där? Känns absurt om man te.x. vill ha ett gigantiskt rum med bastu, tvättstuga, möbler, tv mm. mm Att behöva ha hela rummet som ett våtrum istället för att "tröskla" in bara duschplatsen och ha våtrum/fuktspärr bara där.
 
Intressant fråga. Skulle vara kul att höra från ett försäkringsbolag eller BBV vad som är "våtrum". Jag misstänker att om man har VVS installerat, dvs toa eller handfat mm så är det våtrum. Om du däremot har en "dusch" med trösklel och inget VVS utanför så............

Tvättstuga är ju delvis våtrum, skall ha brunn o tätskikt mm.

Försäkringsbolagen vill väl förhindra att om något vatten läcer så bör det rinna i golvbrunnen..........
 
Håller precis på att renovera badrummet i mitt hus och har satt en tröslkel vid duchen. Meningen är att det skall monteras en glasblocksvägg som avskärming ovan på tröskeln. Blev trött på det gamla badrummet där vattnet alltid rann i väg från duchen på grund av minst sagt dåligt fall.

Som en säkerhet har jag satt en brunn ute i rummet också, i fall det skulle bli läckage. De ser lite konstiga ut men det är Unidrain brunnar. "De är byggda för att sitta mot väggarna."
 
  • Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn = våtrum
 
JohanOLinda skrev:
Golvbrunn = våtrum
I mitt gamla pannrum där inte en människa varken badat eller tvättat sej finns det en golvbrunn. I garaget finns det också en. Menar man nybyggnation?
 
oskis 123 skrev:
I mitt gamla pannrum där inte en människa varken badat eller tvättat sej finns det en golvbrunn. I garaget finns det också en. Menar man nybyggnation?
Ingen vattenbegjutning på väggarna, t.ex i en tvättstuga, så räcker det med ett uppvik av tätskiktet på väggen på 100 mm. Då klarar man en översvämmning (förutsatt att fall och flöde är rätt).
 
JohanOLinda skrev:
Ingen vattenbegjutning på väggarna, t.ex i en tvättstuga, så räcker det med ett uppvik av tätskiktet på väggen på 100 mm. Då klarar man en översvämmning (förutsatt att fall och flöde är rätt).
du tror inte de rinner ut genom dörrarna först ändå om de blir översvämning?
sen undrar jag hur jag ska göra vid trösklarna i tvättrummet med tätskikt,
klinkers intill i köket är lagt men inte i garaget än. inga dörrkarmar sitter där o ingen tröskel heller då.

hur gör jag där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.