Hej!

Vi har en dusch i källaren, i ett helkaklat våtutrymme som enligt säljaren ska vara fackmannamässigt utförd. Dock saknas våtcert, badrummet är c:a 10 år gammalt. Säljaren vet inget mer.

Vi har inte upplevt några problem på de 2åren vi haft huset. På andra sidan väggen där duschen är finns ett förvaringsutrymme med betonggolv. Idag upptäcker jag en stor blöt fläck på betongen, nära väggen till duschen, den har inte funnits innan och jag har inte sett antydan till blöt betong innan.

Jag torkar upp det för att se om man kan se vart ifrån det kommer eller om det kommer nytt. Går tillbaka en stund senare och det är lite blött igen, helt klart nytillkommet. Det verkar komma från en skarv mellan golvet och väggen, där det finns en spricka i betongen. På andra sidan väggen är alltså duschen. Mellan att jag torkade upp det och det kom nytt har sambon tagit en dusch, så jag antar att det kommer därifrån.

Vad gör man åt det? Visuellt i duschen ser man ingenting, inga spruckna plattor osv. Samtidigt vet jag att man inte alltid har tätskick mot betong i källare. Men varför "pressas" det upp i det andra rummet? Varför kommer det nu? Kan det ha något med kylan att göra?

I omgångar har jag varit dålig på att rensa golvbrunnen och det har hänt att det blir ståendes vatten i duschen, då har ingenting hänt i andra rummet. Så detta är ett nytt fenomen.

Några idéer?
 
BirgitS
9 9Victoria2 skrev:
Samtidigt vet jag att man inte alltid har tätskick mot betong i källare.
Enligt dagens regler ska man ha tätskikt i själva duschen. Hur det har varit tidigare vet jag inte men de gamla branschreglerna finns på BKR:s webbplats.

Du kan ringa försäkringsbolaget och höra vad de tycker att du ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.