Tjenixen

Vi håller på och inreder källaren.
Den ligger i "suteräng" och i hörnet som är minst återfyllt mot skall vi ha en badrumsdel. Det är alltså rätt lite jord utanför som ligger mot väggarna.
Frågan är egentligen tvådelad:

1. Kan man ha golvvärme i en del av källaren? Att jag inte skall ha det i plattan generellt vet jag, men får man samma problem om man lägger det på en sjättedel av ytan. (Plattan är oisolerad).
Eftersom jag nästan vet svaret så ställer jag följdfrågan direkt:
Kan man bygga upp den delen och lägga värmeslang (vattenburen) i ovanpåliggande isolering, eller blir plattan för kall och våt då?
Är i så fall det enda alternativet att bila upp plattan, gräva ur, isolera och sedan lägga slangen.
Kan man göra detta i bara en del av källaren, eller kommer man att få randproblem?

2. Hur gör man med tätskikt i dusch?
På golv respektive vägg?
Har man tätskikt på väggen ovanför yttre markens grän, eller hela väggen, eller inte alls?
Kan man gumma golvet bara i duschen, eller är det tom ok att duscha utan gum?


Lite att bita i ;)
 
1. Har du takhöjd så det räcker till så kan du givetvis isolera och gjuta på golvet. Men den lösningen låter svettig om man inte vill huka i duschen. Personligen skulle jag säga att golvvärme på en oisolerad platta bara är att glömma, om du inte har takhöjden till de...
2. Du skall ha tätskikt på golv och på tak! Alltid! Fukten ska kontrollerat transporteras ur våtutrymmet, det är inte kontrollerat om fukten får vandra som den vill i väggen.
 
Hmm... på väggar ska de givetvis vara... inte tak. I BBR står det si och så men varför chansa? Tätskikt på väggar och golv, punkt!
 
gäller det du läst i bbr om våtutrymme i källare verkligen?

sök på i forumet så kommer du se att detta varit uppe flertal ggr med rekommendation att endast fuktspärra där duschen / badkaret är...
 
Jo, det är ju så jag minns det. Som TiGGrE säger alltså.
Jag tror att det är det bygging är ute efter också.

Tackar för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.