Hej gott folk.
Jag blir smått snurrig på allt man hör och läser ang vad som gäller i nuläget när man gör en dusch i källare på oisolerad betongsula!
för min del så har jag en ny gipsvägg, en lättbetong yttervägg, och en lättbetong innervägg samt golvet som berör duschzon1,
IMG_1209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall jag Ångspärra, fuktspärra allt i zon1 eller bara golv, eller??
Gipsskivor som jag använder behövs inget folie och jag kommer sätta kakel och klinkers.
Tacksam för klara besked om vad som gäller.
Med vänlig hälsning,
Jörgen.
 
Ingen vågar att säga något för reglerna är tydligen oklara. Kakel/klinker är inte avgörande eftersom de räknas inte som tätskikt.
För betonggolv i källare finns olika rekommendationer (märk: inga bestämmelser) beroende om det finns tryckande vatten utifrån eller ej.
Hur det går ihop med olika väggskivor är kanske ännu mer höljt i dunkel.
Jag har bara min egen åsikt som har hållit i snart 15 år.
 
Våtrumssäkra den del där du har själva duschen och som du får vatten på från duschen, både väggar och golv.
 
Tack för svar men klokare blir jag inte :-D
Kan vara pga som du säger, att det är dunkelt och oklart vad som gäller.
Tror jag för som AndersS säger endast i dusch delen, rimmar mest med vad branschreglerna säger i nuläget.
 
Ska du dusch väldigt mycket där eller är det en extra dusch?
Om du vet att det kommer bli mycket duschning där så skulle jag satsa på ett diffusionsöppet tätskikt och täta allt.
Är det mer en extra dusch så, täta golvet i duschdelen, täta väggarna i duschen och täta den gipsade väggen plus golv/vägg vinkeln mot gipsen.

Jag tror att du även kan använda tex Ardex tricom duk med 7+8, då kan man täta allt med folie men jag är inte 100 på det
 
Extra dusch bara men kommer att användas mer flitigt en kortare period när vi fixar badrummet där uppe.
När det gäller så kallt zon1 zon2 zon3 så menar du att jag spärrar zon1 och inte som vissa menar minst en meter utanför zon1 också!?
Dom gipsskivor jag har använt skall man inte sätta folie på.
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/humidboard-13/index1,78.htm
 
Jag körde Kiiltos tätskikt på väggarna samt deras diffusionsöppna på golvet. Fick rådet från deras expertis att köra vanligt rollbart tätskikt på väggarna pga av att jag har nydränerat och kört med isodränskivor utifrån. Körde sen difföppet på golv så eventuell markfukt kan vandra fritt. Tätskiktade bara i duschzonen samt runt där jag har badkar. Resten är öppet. Tror det är den bästa lösningen. Har du ej nydränerat kör difföppet även på vägg.
 
Förutsättningarna, oisolerad källare -1959.

Planerar för dusch, räcker det att prima och applicera Ardex 7+8 gummi golv/väggar i duschzon1? Den ska vara diff öppen och som jag förstår ska man inte använda foliet också.
 
Nja inte helt säker men 8+9 är diff öppen, 7+8 är / var lim till skarvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.